Po_kłosie – autorska droga Stanisława Bracha Z ziemi powstaje wszystko i wszystko w końcu obraca się w ziemię – to sentencja starożytnego greckiego filozofa okresu przedsokratejskiego Ksenofanesa, który był nauczycielem Parmenidesa.
Bazując na tej myśli wkraczamy w świat współczesnego artysty, który niejako dowodzi iż sentencja starożytnego myśliciela jest mu bliska.
Może być bez tytułu Rok 2023 został ogłoszony przez Senat RP Rokiem Szymborskiej w związku z setną rocznicą urodzin noblistki. W sposób szczególny postanowiła uczcić Szymborską ceramiczka Justyna Budzyn.
Może być bez tytułu” to cykl prac, w których łączę wybrane wiersze Wisławy Szymborskiej z kolażami ceramicznymi, asamblażami.
Henryk Lula. Ceramika. Sztuka materii W Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki zagościła wyjątkowa wystawa, która dla wielbicieli sztuki ceramiki jest prawdziwym świętem.
Ponad sto obiektów prezentuje dorobek wybitnego artysty, obejmujący przeszło sześćdziesiąt lat działalności twórczej.
First Light: Rituals of Glass and Neon Art 6 grudnia 2023 r. w blasku neonu i plazmy, w Contemporary Jewish Museum w San Francisco, odbyło się uroczyste otwarcie wystawy, która zaprasza do fascynującej podróży przez tajemnice Wszechświata, duchowości, rzemiosła i artystycznej ekspresji.
Wystawa First Light: Rituals of Glass and Neon Art, prezentuje prace grupy dziewięciu utalentowanej artystek, które eksplorują piękno i złożoność sztuki neonu i plazmy.
Wypalanie ceramiki w edukacji artystycznej Obecnie na uczelniach artystycznych spotykamy się z zasadami nauczania, które prowadzą do silnego indywidualizmu w procesie twórczym i kreatywności. Proces twórczy i indywidualizm są ze sobą ściśle powiązane i pozwalają artystom wyrazić swoją autentyczność i wyjątkowość poprzez własną pracę artystyczną.
I ndywidualizm jest jednym z fundamentów pracy twórczej i prowadzi do osobistej ekspresji artystycznej pomysłów i uczuć.
Budujemy piec do wypału malatury. Cz. 2 W poprzednim artykule (Budujemy piec do wypału malatury cz.1) opisałem kroki niezbędne do wykonania komory pieca z płyt krzemianowo–wapiennych. Ten rodzaj materiału termoizolacyjnego charakteryzuje się bardzo niskim wskaźnikiem przenikalności cieplnej (na poziomie około 0,08 W/m2K).
Stefan Sadowski – Czarodziej szkła Stefan Sadowski urodził się 17 lipca 1941 r. w Bliżynie w woj. świętokrzyskim. W latach 1963–1969 studiował na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) w pracowni profesorów Marii i Stanisława Dawskich.
Inspirowany naturą materiał ceramiczny odbijający do 99,6% promieniowania słonecznego Wzrost zapotrzebowania na urządzenia chłodzące ma charakter globalny i wiąże się z ocieplaniem klimatu. Równocześnie, stosowanie systemów chłodzących ma znaczny udział w globalnym ocieplaniu klimatu, ze względu na ciągle rosnące zużycie energii dla potrzeb chłodnictwa, a zwłaszcza klimatyzacji.
Do rozwiązania tego problemu nie wystarczy zwiększanie udziału odnawialnych źródeł energii, gdyż ich wykorzystanie ograniczają bariery związane z lokalizacją i kosztami instalacji a także, magazynowaniem i przesyłaniem energii.
Master class. Zdobienie ceramiki przy użyciu barwionych mas lejnych Istnieje wiele technik barwienia gliny. Jedną z nich jest dodanie do niej pigmentów ceramicznych. Ich bogata oferta daje ceramikom ogromne możliwości eksperymentowania z kolorem i tekstur.
Ceramiczna masa lejna to najprościej mówiąc glina w płynie.
Wrocławski serwis królewski Ręcznie malowany, w przepiękne kwiatowe motywy, wykonany w Berlinie z najwyższej jakości porcelany to prawdziwy skarb Wrocławia.
Wpółcześnie przywykliśmy do tego, iż posiłek ma nam zapewnić głównie rozkosze podniebienia, a jego wymyślne zakomponowanie jest tylko miłym uzupełnieniem.
Jak stać się kolekcjonerem porcelany, a nie jej zbieraczem? Poradnik dla początkujących kolekcjonerów. Cz. 2 Historyczna porcelana może być ozdobą naszego mieszkania, ale również dobrą inwestycją. O tym, gdzie kupować, o czym pamiętać i jak dbać o swoją kolekcję opowiadam w drugiej części poradnika.
O czym pamiętać? Mając już podstawową wiedzę o formach, dekoracjach i sygnaturach możemy zmierzyć się z dużą ilością dostępnych przedmiotów na rynku, tak aby wybrać tylko najlepsze obiekty do naszej kolekcji.
Żargon szklarski. Wybrane piece szklarskie i pomocnicze, urządzenia grzewcze i ich elementy (cz. 3) Wygas, wakans - zatrzymanie pracy pieca, wygaszenie pieca; (niem. Stillstand, Stand).
Plaster – poziom posadzki pod komorami, do której zazwyczaj rozbierało się piec.
Szyber – urządzenia z materiałów ogniotrwałych typu zasuwa lub metalowych typu przepustnica, regulująca siłę ciągu mającą wpływ na temperaturę w piecu.
Wymienniki ciepła regeneratory i rekuperatory – komory rekuperacyjne – stały odzysk ciepła, komory regeneracyjne – pracujące w cyklach.
.
Fredrik Nielsen - finalist of the Loewe Foundation 2022 competition Stockholom – the Venice of the North is home to many outstanding contemporary artists, offering great scope for art and culture in Europe. Fredrik Nielsen is distinguished by his creative attitude and original approach to creation.
The sculptor runs his own glass blowing studio The Garage Stockholm, and the summer studio: The Garage Fjäderholmarna.
Henryk Lula. Pomysły ciągle się rodzą w mojej głowie Pragnę zachować zdolność realizacji pomysłów, które ciągle rodzą się w mojej głowie”
Z wybitnym ceramikiem prof. Henrykiem Lulą rozmawia Monika Wnęk
Współczesny ceramik musi mieć twórczy umysł aby mógł w pełni czerpać z korzyści oferowanych mu przez dzisiejszą wiedzę z zakresu chemii oraz fizyki.
Opowieści w szkle - wywiad z Pati Dubiel W Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie do 31 stycznia 2024 r. można oglądać prace Pati Dubiel. Z artystką rozmawia kuratorka wystawy Guilty Pleasure dr Hanna Wajda-Lawera.
→ Hanna Wajda-Lawera: Szkło czy rysunek? Od czego zaczynasz, co jest początkiem, a co finałem?
Pati Dubiel: Dziękuję Ci za to pytanie… Zarówno szkło, jak i rysunek są dla mnie niezwykle ważne.
Polscy projktanci szkła. Joanna Lorens Szukam inspiracji w otaczającej mnie przyrodzie. Krople padającego deszczu i odsłuchana w tym czasie piosenka, świergot ptaków i promień słońca padający na szybę uruchamiają moją wyobraźnię.
Nacisk na szkło W dniach 09.07-22.10.2023 roku w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie odbyła się wystawa „Glasstress: Odsłonięte rzeczywistości”. Z Eulalią Domanowską, współkuratorką wystawy rozmawia Anna Mituś.
Sztuka ognia w mieście na wodzie The Venice Glass Week, niemające sobie równych święto sztuki szkła, po raz siódmy odbyło się w tętniącej życiem i twórczą energią Wenecji. Między 9-17 września, na dziewięć dni miasto przemieniło się w olśniewającą mozaikę szklanych wystaw, wydarzeń i idei
Tegoroczna edycja przyniosła nie tylko fascynujące ekspozycje, ale także po raz kolejny pokazała, jak daleko można się posunąć w kreatywnym wykorzystaniu tego niełatwego do ujarzmienia materiału jakim jest szkło.
Głos polskiego szkła w Wenecji Mimo delikatnego dźwięku polskie szkło rozbrzmiało donośnym głosem podczas tegorocznego festiwalu The Venice Glass Week. Niecodzienna propozycja Związku Artystów Szkła spotkała się z dużym zainteresowaniem, wieloma pozytywnymi recenzjami oraz uznaniem ze strony organizatorów festiwalu.
Wenecki Tydzień Szkła słynie ze wspaniałych wystaw, pokazów formowania szkła i wykładów.
Polscy artyści i Międzynarodowe Sympozjum Ceramiczne w Poniewieżu Niepozorne miasto Poniewież (lit. Panevėžys) na Litwie posiada ogromną kolekcję współczesnej ceramiki. Być może jego mieszkańcy nie do końca zdają sobie z tego sprawę, ale jest to znane miejsce dla światowych i polskich ceramików.
Górnictwo i sztuka Czy szlachetna, biała porcelana może mieć coś wspólnego z górnictwem? Połączenie ryzykowne, ale możliwe i jak się okazało całkiem udane. Przekonać się o tym mogli liczni goście zakończonej niedawno w Zamku Żupnym w Wieliczce wystawy „Górnictwo i sztuka.
Dyskretny urok śląskiej porcelany Do 26 maja 2024 r. w Starym Ratuszu we Wrocławiu będzie można oglądać wyjątkową wystawę „Śląsk: kraina porcelany”. Na ekspozycję trafiło 300 sztuk naczyń i przedmiotów pochodzących z czołowych śląskich fabryk porcelany.
Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła 1945–2020 Muzeum Narodowe we Wrocławiu po raz kolejny zorganizowało wystawę dotyczącą polskiego wzornictwa szkła po 1945 r. Po monograficznych ekspozycjach poświęconych Zbigniewowi Horbowemu, Jerzemu Słuczan-Orkuszowi i małżeństwu Eryce i Janowi Drostom, tym razem bohaterkami są panie – projektantki szkła.
Kuratorka wystawy „Szklane życiorysy.
Nie ma piękna bez cienia Jak co roku w ramach Festiwalu Wysokich Temperatur organizowanego na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu przeprowadzony został Międzynarodowy Konkurs na czarkę do herbaty.
Współczesne błękity w miejskiej przestrzeni Siedemnastowiecznym malarzom fliz wystarczyła pergaminowa przeprócha i odrobina węgla drzewnego, by nanieść zarys grafiki na pokrytą szkliwem płytkę. Później, przy pomocy pędzelków, domalowywano pozostałe elementy rysunku – tło, cieniowania, laserunki.
Ceramiczna podróż po Zielonych Wzgórzach Kiedy nocą jechałam Mostem Konfederacji – najdłuższym, liczącym prawie 13 km mostem świata, przebiegającym nad zamarzającymi w zimie wodami Zatoki św. Wawrzyńca, czułam jedynie zmęczenie po długiej, dwudniowej podróży.
Jednak następnego dnia o poranku otworzyłam oczy, zobaczyłam zielone wzgórza, turkusowe wody zatoki i niezwykłą, zupełnie nienaturalną, rdzawoczerwoną ziemię.
Innowacyjne ceramiczne materiały termoizolacyjne Nowoczesne materiały termoizolacyjne powinny być coraz lżejsze, bardziej wytrzymałe chemicznie i mechanicznie a zwłaszcza odporne na działanie ekstremalnych warunków termicznych.
Zespół brytyjskich naukowców reprezentujących Uniwersytet Oksfordzki (University of Oxford) i WAE Technologies Ltd, zastosował metodę elektro-spinningu dla uzyskania superlekkich materiałów w postaci włóknistych aerożeli glinowo-cyrkonowych (AZFA) o tego rodzaju właściwościach.
Szklany puchar myśliwski par force z czeskich Karkonoszy, rzeźbiony kuglersko i grawersko, z poł. XIX w. Harrachowski puchar par force, przedstawiający pogoń za wilkiem to rzadkość kolekcjonerska. Mordercza gonitwa za przewodnikiem watahy i w finale jego zakłucie, uchodziło w owych czasach w Karkonoszach (Riesengebirge) za wyższy stopień umiejętności w myśliwskim rzemiośle.
Par force to specyficzny rodzaj polowania, konno ze sforą psów na zwierzynę, którą ściga się, aż padnie ze zmęczenia.
Szklane bombki – małe dzieła sztuki Szklane bombki od wielu lat sprawiają nam radość i budzą zachwyt podczas świąt. Bez nich trudno sobie wyobrazić świąteczne dekoracje i przygotowanie domu na ten piękny czas.
Kiedy zbliżają się święta a w domu pachnie choinka, wyjmujemy z pudełek bombki z poprzednich sezonów, kupujemy nowe i szukamy dla nich najlepszego miejsca na choince, w dekoracjach i w stroikach.
Nowe rzemiosło „Sztuka użytkowa dąży do wygody, zadowolenia, zbliżenia człowieka z otaczającym go światem. […] Sztuka użytkowa akceptuje wyłącznie piękno, a ściślej tę jego odmianę, którą określa się słowem ładność”.
Przytoczone słowa profesor Ireny Sławińskiej stały się mottem wystawy NOWE RZEMIOSŁO, prezentowanej w Galerii Opera we wrześniu 2023 roku.
Złoto garncarzy, czyli Mondial Tornianti Gino Geminiani Technika toczenia na kole ma bardzo długą historię. Koło garncarskie znane było już w Mezopotamii, gdzie pojawiło się ok. 3200 roku p.n.e. Był to bardzo ważny wynalazek, który pozwolił na „masową” produkcję naczyń ceramicznych.
Choć znana od starożytności technika ta nadal jest bardzo popularna wśród twórców ceramiki i na tyle istotna, że doczekała się własnych mistrzostw.
Master class. Sztuka stosowania sitodruku jako jedna z alternatywnych metod zdobienia ceramiki Odkrywanie na nowo różnych technik graficznych wykorzystywanych przecież niegdyś w ceramice artystycznej i użytkowej wprowadza w warsztat współczesnego ceramika nowe możliwości.
W artykule pokażę, jak za pomocą technologii sitodruku możemy wprowadzić świeże i kreatywne spojrzenie na sposoby dekorowania wyrobów ceramicznych tworzonych w małych pracowniach.
Dwusetlecie założenia fabryki fajansu Sunderlandów We wrześniu 2023 r. minęło dwieście lat od założenia w Iłży fabryki fajansu. Rocznica ta skłania do refleksji nad historią tego zakładu oraz nad dwiema najważniejszymi kwestiami: jaki jest dziś stan wiedzy o fabryce oraz co przetrwało do naszych czasów z produkowanych w niej fajansów?
Fabryka, założona w 1823 roku przez Lewi Zeliga Sunderlanda, funkcjonowała co najmniej przez 62 lata.