Nasze tematy

Artykuły

Witraż Madonna z Dzieciątkiem z kościoła w Guzowie

Andrzej Bochacz

W kaplicy pałacowej św. Feliksa de Valois w Guzowie, w województwie mazowieckim, znajduje się niezwykłe dzieło sztuki – witraż Madonna z Dzieciątkiem z końca XIX wieku. Jest to jedno z trzech okien witrażowych, które zdobią tę kaplicę, a wykonała je słynna pracownia witraży „Charles Champigneulle fils” z Paryża. Witraż ten jest dziełem Louisa-Charlesa-Marie Champigneullego, znanego również jako Charles II Champigneulle, który był przedstawicielem drugiego pokolenia mistrzów szklarskich. Jego ojciec, Charles-François Champigneulle, założył zakład ceramicznej rzeźby religijnej w Metz, a następnie w 1868 roku przejął słynny dom malarstwa na szkle Laurenta Charlesa Maréchala, znanego jako Maréchal de Metz. W 1872 roku, po aneksji Metzu przez Niemcy, Charles-François przeniósł swoje zakłady do Bar-le-Duc. Louis-Charles-Marie Champigneulle urodził się w Metzu w 1853 roku. Rozpoczął swoją pracę w Bar-le-Duc, ale w 1881 roku przeniósł się do Paryża i założył własną pracownię przy ulicy Notre Dame des Champs 96.

Jego witraże zdobyły wiele nagród, a on sam został członkiem jury prezentacji szkła artystycznego na Wystawach Powszechnych w Paryżu. Kaplica pałacowa św. Feliksa de Valois w Guzowie, w której możemy podziwiać witraż Madonna z Dzieciątkiem, została wybudowana w latach 1892–1894 przez Feliksa i Emilię Sobańskich. Kaplica jest zbudowana w stylu renesansu angielskiego na planie prostokąta z trójbocznie zamkniętym prezbiterium. Witraż znajduje się w bocznym ołtarzu kaplicy i jest jednym z trzech, które przetrwały do naszych czasów. Pozostałe dwa witraże w prezbiterium przedstawiają św. Feliksa de Valois oraz św. Emilię, męczenniczkę z czasów Dioklecjana. Witraże zostały wykonane według szkoły paryskiej w 1896 roku.

Cały artykuł dostępny jest w nr 3/2024 "Szkła i ceramiki".  Zamów już teraz
 

Zdjęcie: Frgment witraża Madonna z Dzieciątkiem. Kaplica pałacowa św. Feliksa de Valois w Guzowie. Autor zdjęcia: Andrzej Bochacz

Wróć
W najnowszym numerze
4 / 2024
linia Szklany świat Petera Bremersa - wywiad
linia „Świat opisuję poprzez sztukę”. Profesor Przemysław Lasak
linia Powstające w płomieniu. Szkło Katarzyny Krej
linia Wywiad z hiszpańskim ceramikiem Alberto Bustosem
linia Romana Kaszczyc z Barlinka – ceramiczka i malarka
linia Delft. Błękit na każdym kroku
linia Gdańska Grupa Ceramiczna Nie/Wypaleni
linia Miasteczko glinianych ptaszków
linia Solo i w duecie. Wielogłos artystycznych postaw
linia Master class. Od eksperymentu do patentu: Moja droga do innowacji w sztuce witrażu
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności