Galeria Łaźnia w Zawierciu zaprasza na wystawę "Szklana nieznane. Projektanci Krosna" ukazująca dorobek kilkunastu wspaniałych projektantów szkła związanych z Hutą szkła w Krośnie.
Krośnieńskie szkło – historia mistrzostwa i kreatywności.
W 1923 roku Polskie Huty Szkła z Krakowa podjęły budowę huty w Krośnie, która, otwarta w kolejnym roku, dała zatrudnienie ponad tysiącu pracownikom. Już w 1929 roku wyroby tej fabryki zdobyły złoty medal na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu. Początkowo produkowano szkła użytkowe i oświetleniowe, lecz z czasem to szkło dmuchane i automatyczne stało się jej wizytówką. Wyroby z Krosna, znane z krystalicznej czystości i wyjątkowego designu, stały się synonimem jakości i zaczęło podbijać świat. Huta wprowadzała innowacyjne technologie, eksportując wyroby do domów i instytucji na całym świecie.
Złoty czas wzornictwa
W latach 60. Wszechwłod Sarnecki powołał wybitny zespół projektowy, który tworzył wzory inspirowane przede wszystkim naturą. Cieszyły się one ogromnym powodzeniem, szczególnie za granicą. Lata 70. i 80. XX wieku były okresem dynamicznego rozwoju krośnieńskiego szkła. Jerzy Maraj projektował zestawy łączące klasykę z nowoczesnością, Maria Wiedrak wzbogaciła kolekcje o charakterystyczne pionowe wzory, a Marian Fugiel eksperymentował z masywnymi formami o grubościennych strukturach, wnosząc nową estetykę do tradycyjnego szkła.
Dekada lat 90. przyniosła zmiany w stylach i technikach projektowania. Dominowały asymetria i kolor. Magdalena Wójcik stworzyła faliste formy, a monumentalne projekty Jana Siedleckiego połączyły tradycyjne techniki z nowoczesnym designem.
W XXI wieku tradycję i nowoczesność nadal stosował zespół pod kierownictwem Anny Grabowskiej-Szczur. Nowi projektanci: Agnieszka Leśniak-Banasiak, Joanna Lorens, Beata Szajna i Patrik Illo, wnosili świeże pomysły do klasycznej produkcji. Agnieszka Leśniak-Banasiak specjalizowała się w optycznych zdobieniach, Patrik Illo w monumentalnych formach, a Agnieszka Lorens tworzyła awangardowe wzory w pastelowych barwach.
Dziedzictwo i teraźniejszość
Po 100 latach działalności marka „Krosno” do dziś pozostaje symbolem polskiego wzornictwa, łącząc estetykę z funkcjonalnością.
Wystawa Szklane nieznane. Projektanci Krosna prezentowana w Galerii Stara Łaźnia to unikalny na skalę kraju projekt ukazujący dorobek kilkunasty wspaniałych projektantów szkła. Twórczynie owego projektu, Anita Bialic oraz dr Hanna Wajda-Lawera, wybitne badaczki tego tematu, zebrały wspaniały materiał ukazujący przekrojowo spuściznę krośnieńskiej huty. Dzięki nim możemy podziwiać te eksponaty na jednej, zbiorowej wystawie. Miasto Zawiercie dba o materialne i niematerialne dziedzictwo regionu. To przecież tutaj istniała Huta Szkła Gospodarczego „Zawiercie”, która słynęła z kryształowych dzieł wzornictwa przemysłowego i przez ponad 130 lat produkowała szkło użytkowe eksportowane do krajów na całym świecie. Działania związane z dbałością o dziedzictwo regionu są teraz jedyną szansą na spisanie, uporządkowanie i upowszechnianie tej szerokiej na skalę światową dziedziny rodzimego przemysłu. Wystawa zaś ma pokazać jak bardzo spuścizna obu hut jest z jednej strony różnorodna a zarazem spójna. Obie huty i oba miasta spaja jeden materiał. Szkło.
Kuratorkami wystawy są: Anita Bialic, Hanna Wajda-Lawera i Karolina Kindler-Skowronek.
Termin: 17.01–28.02.2025
Miejsce: Galeria Stara Łaźnia, Bohaterów Westerplatte 2, Zawiercie