Nasze tematy

Artykuły

Romana Kaszczyc z Barlinka – ceramiczka i malarka

Tekst: Grzegorz Przybylski

W wielu miejscach – galeriach, muzeach, czy prywatnych kolekcjach, w różnych miastach znajdują się dzieła Romany Kaszczyc z Barlinka. Od drugiej połowy lat 70. ubiegłego wieku prezentowała na wystawach i przeglądach artystycznych swoją ceramikę, która była wówczas podstawową domeną artystycznego wyrazu jej talentu.

Romana Kaszczyc nazywana też „Romą Barlinecką” urodziła się 25 marca 1938 roku w rodzinie Marii i Władysława Józefczuków na Podolu, w miasteczku Kopyczyńce, w obwodzie tarnopolskim na Kresach Wschodnich. W 1945 roku zamieszkała we Wrocławiu. Gdy była studentką 4. roku Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu na Wydziale Ceramiki Unikatowej, trafiła do Barlinka ze ze studenckim teatrem „Pandora”. Tutaj odnalazła niezwykłe podobieństwo do utraconego przez wojnę Podola i po ukończeniu uczelni w 1962 roku (dyplom u prof. Julii Kotarbińskiej, pedagoga ww. uczelni w Pracowni Projektowania Ceramiki) powróciła do Barlinka, by zostać w nim na stałe.

W 1962 roku założyła Ognisko Plastyczne, w którym pracowała z dziećmi i pomagała im odkrywać zdolności i różne pasje, w tym również artystyczne. W 1975 roku została otwarta Pracownia Ceramiki Unikatowej dla dzieci i dorosłych (jedna z pierwszych pracowni ceramicznych w Polsce) w Zakładowym Domu Kultury PANORAMA przy Zakładach Urządzeń Okrętowych ZUO BOMET Barlinek, w której Romana prowadziła zajęcia. Często sama też podczas nich lepiła, by ich uczestnicy podpatrywali technikę i doskonalili swoje umiejętności.

Cały artykuł dostępny jest w nr 4/2024 "Szkła i ceramiki".  Zamów już teraz  

Zdjęcie: Romana Kaszczyc. Fot. Katarzyna Mielcarek

Wróć
W najnowszym numerze
4 / 2024
linia Szklany świat Petera Bremersa - wywiad
linia „Świat opisuję poprzez sztukę”. Profesor Przemysław Lasak
linia Powstające w płomieniu. Szkło Katarzyny Krej
linia Wywiad z hiszpańskim ceramikiem Alberto Bustosem
linia Romana Kaszczyc z Barlinka – ceramiczka i malarka
linia Delft. Błękit na każdym kroku
linia Gdańska Grupa Ceramiczna Nie/Wypaleni
linia Miasteczko glinianych ptaszków
linia Solo i w duecie. Wielogłos artystycznych postaw
linia Master class. Od eksperymentu do patentu: Moja droga do innowacji w sztuce witrażu
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności