Nasze tematy

Artykuły

Wystawa ceramiki unikatowej Bożeny Sacharczuk w NOSPR w Katowicach

W przestrzeni foyer Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR) trwa wystawa ceramiki unikatowej „Układy improwizowane” autorstwa Bożeny Sacharczuk.

Wystawa Bożeny Sacharczuk, artystki sztuk wizualnych, doktor habilitowanej sztuk plastycznych, profesor wrocławskiej ASP, stanowi nie tylko wydarzenie artystyczne, lecz także integralny element Festiwalu Prawykonań – święta muzyki współczesnej. Artystka, reprezentowana przez Fine Art Gallery, specjalizującej się w propagowaniu ceramiki unikatowej, kolekcją „Układy improwizowane” eksploruje uniwersalne związki między rytmem, harmonią i przestrzenią – zarówno w dźwiękach, jak i w formach ceramicznych.

Muzyka, jako jedna z najważniejszych inspiracji w jej twórczości, wpływa na proces kreacji. Jak podkreśla Bożena Sacharczuk: Abstrakcyjne dźwięki budują układy brzmień, a wizualne rytmy i struktury tworzą melodyczne ciągi. Improwizacja, zarówno w muzyce, jak i w sztuce, jest kluczem do ożywienia wyobraźni i budowania nowych form. Dedykowanie kolekcji tej wyjątkowej przestrzeni jaką jest NOSPR to akt artystycznego dialogu ze wspaniałą architekturą budynku, który od lat zachwyca melomanów swoją akustyką i formą. Dzieła artystki odzwierciedlają rozmach i precyzję tej przestrzeni, wplatając się w jej bryłę poprzez zastosowanie trzech kierunków: pionowego, poziomego i kolistego w ceramicznych kompozycjach, w których artystka zastosowała gamy kolorystyczne mające wprowadzić wizualne akcenty do monochromatycznej przestrzeni. Obiekty ceramiczne nawiązują do gestów dyrygenta prowadzącego orkiestrę, ich kompozycja jest zaś subtelnym połączeniem monumentalności i lekkości, wprowadzając do wnętrza dodatkowy wymiar estetyczny.

Jak mówi architekt TOMASZ KONIOR, architekt gmachu, współkurator wystawy: Ceramika łączy w sobie dwa żywioły: ziemię i ogień. Te przeciwstawne światy dają początek dwoistej naturze zastygłej materii. Pierwsza jest masywna, chropawa, surowa. Druga – ulotna, niematerialna, zmysłowa. Rzemiosło i sztuka. Granica się zaciera. Teraz w jednym miejscu możemy doświadczyć obu tych zjawisk.

 

Cały artykuł dostępny jest w nr 1/2025 "Szkła i ceramiki".  Zamów już teraz 

Zdjęcie: Frazy horyzontalne. Fot. Bożena Sacharczuk

Wróć
W najnowszym numerze
4 / 2024
linia Ulotne chwile Weroniki Lucińskiej
linia Bogdan Kupczyk. Szkło to sztuka wyboru
linia Latchezar Boyadijev. W poszukiwaniu wolności
linia Renata Pawlik-Kiebdój. Kobieta Szkło Twórcza
linia Kalina Bańka-Kulka. Codzienność zaklęta w szkle
linia Czar potłuczonego szkła Marty Klonowskiej
linia Marta Wojciechowska. Hot Green
linia Barbara Trzybulska. Od literackich inspiracji do ceramicznych światów
linia Master Class. Wypał alternatywny ceramiki. SAGGAR w piecu elektrycznym
linia Skąd się wzięła chińska i japońska porcelana w Europie?
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności