FINE ART GALLERY - Art of Ceramics ma zaszczyt zaprosić na wyjątkową wystawę ceramiki unikatowej „Układy improwizowane” autorstwa Bożeny Sacharczuk, której otwarcie miało miejsce 14 marca 2025 r. w przestrzeni foyer Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR). Wystawa została zaplanowana jako wydarzenie towarzyszące prestiżowemu Festiwalowi Prawykonań w NOSPR. Potrwa do 26 czerwca 2025 roku.
Wystawa Bożeny Sacharczuk, artystki sztuk wizualnych, doktor habilitowanej sztuk plastycznych, profesor wrocławskiej ASP, stanowi nie tylko wydarzenie artystyczne, lecz także integralny element Festiwalu Prawykonań – święta muzyki współczesnej. Artystka, reprezentowana przez FINE ART GALLERY - specjalizującej się w propagowaniu ceramiki unikatowej - kolekcją „Układy improwizowane” eksploruje uniwersalne związki między rytmem, harmonią i przestrzenią – zarówno w dźwiękach, jak i w formach ceramicznych. Muzyka, jako jedna z najważniejszych inspiracji w jej twórczości, wpływa na proces kreacji. Jak podkreśla Bożena Sacharczuk: „Abstrakcyjne dźwięki budują układy brzmień, a wizualne rytmy i struktury tworzą melodyczne ciągi. Improwizacja, zarówno w muzyce, jak i w sztuce, jest kluczem do ożywienia wyobraźni i budowania nowych form”.
Dedykowanie kolekcji tej wyjątkowej przestrzeni jaką jest NOSPR to akt artystycznego dialogu ze wspaniałą architekturą budynku, który od lat zachwyca melomanów swoją akustyką i formą. Dzieła artystki odzwierciedlają rozmach i precyzję tej przestrzeni, wplatając się w jej bryłę poprzez zastosowanie trzech kierunków: pionowego, poziomego i kolistego w ceramicznych kompozycjach, w których artystka zastosowała gamy kolorystyczne mające wprowadzić wizualne akcenty do monochromatycznej przestrzeni. Obiekty ceramiczne nawiązują do gestów dyrygenta prowadzącego orkiestrę, ich kompozycja jest zaś subtelnym połączeniem monumentalności i lekkości, wprowadzając do wnętrza dodatkowy wymiar estetyczny.
Jak mówi architekt TOMASZ KONIOR, architekt gmachu, współkurator wystawy:
„Ceramika łączy w sobie dwa żywioły: ziemię i ogień. Te przeciwstawne światy dają początek dwoistej naturze zastygłej materii. Pierwsza jest masywna, chropawa, surowa. Druga - ulotna, niematerialna, zmysłowa. Rzemiosło i sztuka. Granica się zaciera. Teraz w jednym miejscu możemy doświadczyć obu tych zjawisk.
Cegła stała się ważnym tworzywem dla wzniesienia gmachu NOSPR. To praktyczny i trwały materiał. Ceramiczne elewacje powstały z setek tysięcy, wyselekcjonowanych kształtek, wypalonych w XIX wiecznym piecu. Dzięki nim architektura zyskała unikalny charakter, podkreślający jej śląski rodowód. Cegły są podobne, jednak nie takie same. Różnorodność, która wynika z dobrego rzemiosła. Naturalny ornament, który przyciąga uwagę i porusza wyobraźnię.
Sztuka. Ceramiczna alchemia, z jednej strony tworzy masywną architekturę, z drugiej –sensualną kruchą rzeźbę. To spotkanie dwóch światów, które na siebie oddziałują, uzupełniają się i wzbogacają. Szczególnie intrygujące jest zestawienie surowej, architektonicznej formy z delikatnością i płynnością ceramicznych układów. Wystawa prac Bożeny Sacharczuk wprowadza do wnętrz element ciepła i zmysłowości. Formowane w glinie niezwykłe kształty zaskakują lekkością i dynamiką. Prezentowane obiekty przypominają formy znane z natury, jakby wyrosłe z ziemi lub ukształtowane przez wiatr i wodę. Jednocześnie, widać w nich precyzję i dbałość o detal. Opalizujące faktury reagują na ruch i światło. Synergia, to słowo, klucz do twórczości Bożeny Sacharczuk. Jej ceramika zaciera granice między tym, co materialne, a tym, co niematerialne. Muzyka zdaje się tańczyć w tych formach. A może te kształty rodzą się z muzyki? Ekspozycja ceramiki w NOSPR to nie tylko prezentacja pojedynczych utworów, ale też przemyślana, wielowątkowa kompozycja, która angażuje całą przestrzeń.
NOSPR - miejsce spotkań. Projektując jego otoczenie i wnętrza myśleliśmy o przyjaznej przestrzeni, która będzie sprzyjać spotkaniom. I tak się dzieje. Foyer NOSPR, przestrzeń publiczna, a więc otwarta. Otwarta na wszelkie artystyczne zjawiska, które nas otaczają. Od dziesięciu lat, niezmiennie, jesteśmy obserwatorami i uczestnikami ekscytujących spotkań ze sztuką. Wciąż doświadczamy muzycznych emocji i wzajemnych relacji. Poznajemy świat przez pryzmat muzyków, malarzy, rzeźbiarzy, fotografików czy performerów. To nieskończone bogactwo doznań. Chwila wytchnienia, moment refleksji, a może impuls do dalszego odkrywania? Prezentowane tutaj ceramiczne improwizacje Bożeny Sacharczuk są kolejną okazją, aby doświadczyć sztuki i architektury w harmonii. Odkrywajmy jej niuanse i pozwólmy się zaskoczyć”.
Dzieła Bożeny Sacharczuk wykraczają poza tradycyjne rozumienie form przestrzennych. Każdy obiekt jest opowieścią, w której intuicja, emocje i precyzja łączą się w jedną całość. Formy te nie tylko dopełniają otaczającą przestrzeń, ale również redefiniują ją, stając się elementem transformującym i naszą percepcję jako widzów i słuchaczy. „Układy improwizowane” są więc nie tylko wystawą – to szeroko pojęte doświadczenie wizualne, ale również emocjonalne, które zachęca do refleksji nad relacjami między tym, co widzialne, a tym, co słyszalne. Wystawa dostępna jest dla zwiedzających bezpłatnie do 26 czerwca 2025 roku. To niepowtarzalna okazja, by doświadczyć i poznać dzieła w jednym z najważniejszych ośrodków kulturalnych w Polsce. Zapraszamy do udziału w tym wyjątkowym wydarzeniu artystycznym, które łączy muzykę, przestrzeń i sztukę współczesną w niespotykany dotąd sposób.
Termin: 14.03. – 26.06.2025
Miejsce: foyer Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), pl. Wojciecha Kilara 1, Katowice