Artykuły naukowe

Numer III 2023
Szklane domy – szkło w architekturze

Szkło może wydawać się zarówno oczywistym, jak i nietuzinkowym materiałem architektonicznym. Przez swoją kruchość raczej nie jest elementem konstrukcyjnym, lecz przezierność i lekkość sprawiły, że architekci wielu epok z chęcią stosowali ten materiał w swoich projektach. Możliwości technologiczne przez stulecia ograniczały projektantów, lecz nie odbierały im fantazji ani rozmachu. Zarówno olbrzymie połacie szklanej mozaiki jak i barwne kobierce witraży zachwycają do dziś rozmiarami, na równi ze szklanymi dachami przełomu stuleci czy fasadami wieżowców. Szkło w architekturze jest obecne od setek lat i stanowi jej nieodłączny element, choć niejednokrotnie nie zdajemy sobie z tego sprawy.

Metaforyczne „Szklane domy” z kart powieści „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego są literacką fantazją, lecz w rzeczywistości nie tak odległą od realiów. Dla architektów i artystów rozwiązanie problemu właściwego oświetlenia pracujących przy budowie lub wystroju budynku od zawsze było jednym z ważniejszych wyzwań w procesie projektowym. Jego świadome zastosowanie w architekturze jest wielopoziomowe, zaczynając od funkcjonalnych rozwiązań wynikających z konstrukcji czy przeznaczenia budynku, po wymiar symboliczny i artystyczny wyraz całości projektu. Przez stulecia jedynym trwałym materiałem pozwalającym na wprowadzenie naturalnego światła do wnętrz budynku, przy zachowaniu komfortu ich użytkowania w każdych warunkach atmosferycznych, było szkło. Historia jego zastosowania w architekturze wbrew pozorom nie zaczyna się wraz z rozwojem przemysłowej produkcji szkła, lecz wiele wieków wcześniej.

PEŁNA WERSJA ARTYKUŁU DO POBRANIA
Autorzy
AUTOR
Adam Włodarczyk

Artysta plastyk, witrażysta Absolwent Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (2013). W ramach programu wymiany międzynarodowej Erasmus, studiował na Vilniaus Dalies Akademija na wydziale Malarstwa Monumentalnego (2010-2011). W 2022 roku uzyskał tytuł doktora na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Od 2020 prowadzi autorską pracownię witrażu w ODT Światowid we Wrocławiu. Od 2021 pracuje na macierzystej uczelni jako wykładowca. Uczestnik wielu wystawach zbiorowych. Prowadzi wykłady i publikuje teksty popularnonaukowe dotyczące historii szkła. W swojej twórczości czerpie inspiracje ze sztuki abstrakcyjnej, realizując projekty w technice witrażu klasycznego i technikach piecowych oraz projektując naczynia dekoracyjne.
Wróć
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności