W Galerii BB, Kraków, ul. Garbarska 24 trwa wystawa "Obiekty (nie)skończone" Agnieszki Leśniak-Banasiak, która tak mówi o swoich pracach:
"Moje prace są wynikiem ciągłego procesu poszukiwania idealnej formy przestrzennej, której podstawą jest figura geometryczna. W czasie trwającego nieprzerwanie od prawie 15 lat eksperymentu z materią i medytacyjnych działań warsztatowych, tworzę kolejne, (nie)skończone geometryczne kombinacje. Zaprojektowane" w wyobraźni kształty rysuję na papierze i obmyślam proces ich powstania. Każda linia, kąt, skos mają dla mnie ogromne znaczenie. Poszczególne elementy tworzonych rzeźb opieram na zasadach kontrastu czerni i bieli, matu i połysku oraz transparentności.
Sam akt tworzenia prac jest kontemplacyjny i (nie)skończony. Pozwala mi odkrywać i wzmacniać indywidualne zrozumienie miejsca, przestrzeni i czasu. Buduję (nie)istniejące przestrzenie, w których ten obiekt mógłby zaistnieć. W przypadku projektowania, forma służy funkcji, potrzebom użytkownika i zmieniającej się przez lata estetyce; w przypadku rzeźby/obiektu, forma staje się raczej syntezą pewnej idei, (nie)skończoną opowieścią o potencjale materiału i procesu"
Agnieszka Leśniak-Banasiak uzyskała dyplom na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu w 2004 r. Studiowała na Academii di Belle Arti w Mediolanie, 2002–2003. Od 2006 r. jest pracownikiem dydaktyczny ASP we Wrocławiu; od 2016 r. z tytułem doktora. Była projektantką w KHS Krosno S.A., 2004–2006, w Hucie Szkła Kryształowego „Violetta" w Stroniu Śląskim, 2006–2008, oraz w firmie Villa Glass Studio w Krośnie, 2004–2007.
Uzyskała liczne nagrody i wyróżnienia, m.in.: I nagroda za projekt „Milano" w ogólnopolskim Konkursie na Projekt Szkła Użytkowego „Piękne Szkło”, 2005; I nagroda w konkursie PRODECO 2007 w kategorii „Nakrycie stołowe"; finalistka konkursu Stanislav Libenský Award, 2009; stypendystka Instytutu Adama Mickiewicza, 2010; Złoty Medal na Międzynarodowych Targach Sztuki, Rzemiosła i Designu w kategorii Meister der Moderne, Monachium, Niemcy, 2014; finalistka konkursu The International Exhibition of Glass Kanazawa 2022.
Brała udział w 14 wystawach indywidualnych, m.in.: „Spatial System”, Galeria NOVA, Bratysława, Słowacja, 2013; „Line in Space”, Praska Galeria Szkła, Praga, Czechy, 2013; „Verre”, Galeria Clara Scremini, Paryż, Francja, 2014; Venice Glass Week Hub, Palazzo Querini, Wenecja, Włochy, 2018, oraz w ponad 100 wystawach grupowych w Polsce i za granicą: Czechy, Dania, Holandia, Niemcy, Słowacja, Francja, Włochy, Węgry.
Kuratorka i uczestniczka wystaw GLASS_ON. The Venice Glass Week 2021,2022, oraz „Na zachodzie bez zmian” – prezentacja prac pracowników Wydziału Malarstwa i Katedry Szkła ASP we Wrocławiu, Galeria Kobro w Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego, Łódź, 2023
Jej prace znajdują sie w zbiorach muzealnych: Muzeum Narodowe w Poznaniu; Muzeum Narodowe we Wrocławiu; Glasmuseum Lette, Ernsting Stiftung Alter HofHerding, Letter Berg, Niemcy; Muzeum Pałac Schoena w Sosnowcu; Muzeum Rona, Lednicke Rovne, Słowacja; Muzeum Szkła w Żeleznym Brodzie, Czechy oraz w kolekcji Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie.
Termin wystawy: 26.07–08.09.2023 r.
Miejsce wystawy: Galeria BB, Kraków, ul. Garbarska 24
Tekst: Galeria BB, zdjęcie: Valeryia Kaliaha