Zygmunt Supel, mój nauczyciel, który ukończył Wydział Szkła i Ceramiki na Akademii Górniczo-Hutniczej, w latach 80. mawiał, że gdyby ceramicy nawiązywali częściej współpracę ze szklarzami, mogłoby powstać więcej nowatorskich rozwiązań.
Kiedy zaproponowano mi stanowisko redaktora naczelnego „Szkła i Ceramiki”, zastanawiałem się, czy jako ceramik będę dobrze reprezentował również środowisko szklarzy. Wróciłem do myśli mojego nauczyciela i doszedłem do wniosku, że nadarzyła się znakomita okazja, by Jego teorię zastosować w praktyce redakcyjnej. W piśmie umieściłem takie działy jak: sztuka, nauka, historia, przemysł, rzemiosło oraz ludzie i miejsca. Założyłem, że w ten sposób można uporządkować treści z kręgu zainteresowań obu dziedzin. Chciałbym, żebyśmy zarażali się wzajemnie swoimi pasjami, dzielili doświadczeniem, informowali o istotnych wydarzeniach i wspólnie poszukiwali innowacyjnych rozwiązań.
Specjalistyczne artykuły naukowe są dla przeciętnego czytelnika trudne w odbiorze. Fachowe określenia z każdej dziedziny owszem ułatwiają porozumienie w gronie specjalistów, ale są niezrozumiałe dla szerszego grona, a wiedzę można przecież przekazywać w prostszy sposób i prostszym językiem. Możemy razem szukać tej prostoty, a wtedy grono zainteresowanych szkłem i ceramiką na pewno wzrośnie.
Mam nadzieję, że współistnienie szklarzy i ceramików w naszym czasopiśmie zmiękczy trochę sztywny język nauki, chropowaty – rzemiosła, wyniosły – sztuki i w aurze zrozumiałych opowieści uchyli drzwi do świata wiedzy ciągle rodzącym się nowym talentom. Proszę o cierpliwość i pomoc w tworzeniu tej naszej wszechnicy wysokich temperatur.
Dziękuję tym, którzy:
– tworzyli czasopismo przez 78 lat,
– zaufali mi, proponując stanowisko redaktora naczelnego,
– podjęli się ze mną niełatwej roli przeobrażania czasopisma,
– bez namysłu podejmują współpracę z pismem.
Dziękuję Wszystkim serdecznie.
BEZPŁATNY ARTYKUŁ DLA ZAREJESTROWANYCH UŻYTKOWNIKÓW "Ceramiki przezroczyste" dostępny na stronie Sigma-Not.
W powszechnym mniemaniu szkło jest przezroczyste a ceramika, w porcelanie najlepszego gatunku, jedynie przeświecalna. Klasyczna ceramika to materiał polikrystaliczny, nieprzepuszczający światła widzialnego - może być różnokolorowa, ale nie jest przezroczysta. Obecnie pogląd ten należy traktować już jako historyczny. Stało się to za sprawą grupy materiałów ceramicznych, czyli materiałów nieorganicznych i niemetalicznych w formie polikrystalicznego ciała stałego. Nie są one ciałami amorficznymi jak szkło, a mimo to ich transmisja optyczna pozostaje porównywalna ze szkłem czy monokryształami tegoż materiału. Przed omówieniem konkretnych rodzajów przezroczystych ceramik warto się zastanowić: kiedy ceramika może być przezroczysta? I dlaczego większość ceramik przezroczysta nie jest?....(więcej)
SZTUKA
|
HISTORIA
|
||
3 |
O CERAMICE RAKU Historia i współczesność |
32
|
IGNACY CEYZIK – FAŁSZERZ, ZESŁANIEC, CERAMIK Niezwykła postać i zaskakujące losy |
6 |
OBRAZY, KTÓRE WIDZĘ, A POTEM TROCHĘ ZMIENIAM Rozmowa z Arkadiuszem Szwedem |
34
|
ILUSTROWANY ZARYS DZIEJÓW CERAMIKI WYŻYNY ARMEŃSKIEJ Historia ceramiki ormiańskiej w pigułce |
8 |
WŁÓKNO SZKLANE PROFESORA KAZIMIERZA PAWLAKA
Kreacja form z warstw włókna szklanego
|
|
RZEMIOSŁO
|
10 |
PRACOWNIA CERAMIKI NA WARSZAWSKIEJ ASP
Glina – materiał dla ludzi wrażliwych.
Edukacja adeptów ceramiki w pracowni akademickiej
|
36 |
IGNACY CEYZIK – FAŁSZERZ, ZESŁANIEC, CERAMIK Codzienność mistrza ceramiki |
NAUKA
|
LUDZIE I MIEJSCA
|
||
14 |
CERAMIKI PRZEZROCZYSTE Materiały ceramiczne nieorganiczne i niemetaliczne w formie polikrystalicznego ciała stałego Adam Witek |
38
40 42 |
LUDZIE I MIEJSCA Ceramiczne refleksje z podróży po Meksyku CZTERY EDYCJE CERAMICZNEJ IMPREZY Zduny, nowa Mekka ceramików? GALERIA I PRACOWNIA CERAMIKI W CULROSS Wywiad ze szkocką artystką Camillą Garrett-Jones |
17 |
CERAMIKA PERUWIAŃSKIEJ KULTURY MOCHE Najciekawsze przykłady rzemiosła w prekolumbijskiej Ameryce Południowej w okresie ok. 100-850 n.e. Marek Łasisz |
||
20 |
OTRZYMYWANIE LEKKICH KRUSZYW SZKLANO- KRYSTALICZNYCH NA BAZIE SUROWCA PERLITOWEGO I ODPADU PERLITU EKSPANDOWANEGO Nowe zastosowanie perlitu jako surowca do otrzymywania lekkich kruszyw budowlanych o udoskonalonych właściwościach Elżbieta Żelazowska, Paweł Pichniarczyk, Sebastian Sacha, Józef Zawiła, Joanna Rybicka-Łada |
..................................................................................................... ...................................................................................................... |
|
25 |
KAROL TICHY TWÓRCA PRACOWNI CERAMIKI ASP W WARSZAWIE Biografia artysty-pedagoga, początki pracowni ceramiki ASP Karolina Wolska |
||
PRZEMYSŁ
|
W każdym wydaniu
|
||
29 |
WSPOMNIENIE O JERZYM MARYNOWSKIM Człowiek przemysłu i nauki |
45
46
48
48
|
WYDARZENIA
PORADY CERAMICZNE DLA POCZĄTKUJĄCH
FELIETON
KALENDARIUM
|
30 |
FORGLASS Ludzie z pasją |
||
SZTUKA
O CERAMICE RAKU Historia i współczesność |
3 |
OBRAZY, KTÓRE WIDZĘ, A POTEM TROCHĘ ZMIENIAM Rozmowa z Arkadiuszem Szwedem |
6 |
WŁÓKNO SZKLANE PROFESORA KAZIMIERZA PAWLAKA Kreacja form z warstw włókna szklanego |
8 |
PRACOWNIA CERAMIKI NA WARSZAWSKIEJ ASP Glina – materiał dla ludzi wrażliwych. Edukacja adeptów ceramiki w pracowni akademickiej |
10 |
NAUKA
CERAMIKI PRZEZROCZYSTE Materiały ceramiczne nieorganiczne i niemetaliczne w formie polikrystalicznego ciała stałego Adam Witek |
14 |
CERAMIKA PERUWIAŃSKIEJ KULTURY MOCHE Najciekawsze przykłady rzemiosła w prekolumbijskiej Ameryce Południowej w okresie ok. 100-850 n.e. Marek Łasisz |
17 |
OTRZYMYWANIE LEKKICH KRUSZYW SZKLANO-KRYSTALICZNYCH NA BAZIE SUROWCA PERLITOWEGO I ODPADU PERLITU EKSPANDOWANEGO Nowe zastosowanie perlitu jako surowca do otrzymywania lekkich kruszyw budowlanych o udoskonalonych właściwościach Elżbieta Żelazowska, Paweł Pichniarczyk, Sebastian Sacha, Józef Zawiła, Joanna Rybicka-Łada |
20 |
KAROL TICHY TWÓRCA PRACOWNI CERAMIKI ASP W WARSZAWIE Biografia artysty-pedagoga, początki pracowni ceramiki ASP Karolina Wolska |
25 |
PRZEMYSŁ
WSPOMNIENIE O JERZYM MARYNOWSKIM Człowiek przemysłu i nauki |
29 |
FORGLASS Ludzie z pasją |
30 |
HISTORIA
IGNACY CEYZIK – FAŁSZERZ, ZESŁANIEC, CERAMIK Niezwykła postać i zaskakujące losy |
32 |
ILUSTROWANY ZARYS DZIEJÓW CERAMIKI WYŻYNY ARMEŃSKIEJ Historia ceramiki ormiańskiej w pigułce |
34 |
RZEMIOSŁO
IGNACY CEYZIK – FAŁSZERZ, ZESŁANIEC, CERAMIK Codzienność mistrza ceramiki |
36 |
LUDZIE I MIEJSCA
LUDZIE I MIEJSCA Ceramiczne refleksje z podróży po Meksyku |
38 |
CZTERY EDYCJE CERAMICZNEJ IMPREZY Zduny, nowa Mekka ceramików? |
40 |
GALERIA I PRACOWNIA CERAMIKI W CULROSS Wywiad ze szkocką artystką Camillą Garrett-Jones |
42 |
W każdym wydaniu
Wydarzenia |
45 |
Porady ceramiczne dla początkujących |
46 |
Felieton |
48 |
Kalendarium |
48 |