Dawno, dawno temu, i wcale nie za górami i lasami, tylko tu, u nas w Polsce, wierzono, że naczynia ceramiczne rosną w ziemi, jak rośliny. Pojawiające się wiosną w bruzdach garnki budziły w ludziach zaciekawienie, ale i strach. Czary jakieś? Archeologia z pomocą geologii racjonalnie wyjaśniły ten fenomen, ale mit samotworzących się naczyń pozostał i mąci w głowach do dziś. Wiemy, że naczynia kupuje się w sklepach lub internecie, ale zazwyczaj nie wiemy, jak powstają, kto je projektuje, lepi i wypala oraz dlaczego muszą tyle kosztować. Handlowa rzeczywistość wokół nas dąży do upraszczania przekazu, by lepiej pozycjonować produkt w wyszukiwarkach i ułatwić jego sprzedaż, nie tłumaczy jednak, dlaczego coś jest takie, jakie jest. Nie docieka sedna przedmiotu. Piękno odkrywania i radość poznawania materii oraz jej zrozumienie, tak ważne w przypadku szkła i ceramiki, gdzieś się zagubiły. Na szczęście jest nadzieja. Na stronach 3-7 znajdą Państwo odpowiedź na ważne pytanie: o co chodzi z tą ceramiką. Z niesłychanie inspirującej rozmowy z dwiema młodymi ceramiczkami z Wrocławia, Dominiką Khavro i Weroniką Fudałą z pracowni Toczona, niezbicie wynika, że kubki i miski nie rosną na polu, tylko powstają z pasji, trudu i wrażliwości. Efektem twórczego fermentu jest oryginalna, świadomie zdeformowana ceramika użytkowa oraz naczynia inspirowane ideami dalekowschodnimi. Jest na co popatrzeć i co podziwiać. Cudów nie ma – te naczynia same się nie zrobiły. Za wszystkim zawsze stoi człowiek. To dobra wiadomość, choć jeszcze nie ostateczne zwycięstwo nad gusłami. Na fali mody na ceramikę glina odważnie wkracza do domów - ludzie coraz chętniej uczą się ją ugniatać i formować, poznają tajniki mieszania i wypalania, a nawet tworzą lokalne wspólnoty zainteresowań. Obie młode artystki mają w tym swój udział. Nie tak łatwo obalić stary mit i przebić się do świadomości klientów, ale kolejny krok, by przywrócić ceramice użytkowej należne jej miejsce, został zrobiony. W tym numerze SiC znajdą Państwo więcej równie inspirujących, choć już nie mitycznych tematów. Zachęcamy do lektury.
SZTUKA |
|
3 |
Z różnej gliny |
11 |
Hood Museum of Art wprowadza współczesną rodzimą ceramikę do kampusu Dartmouth College
|
14 |
Ceramika współczesna: forma poprzez ogień |
19 |
Refract: Seattle Glass Experience |
27 |
Jak najmniej śladów Wystawa Dominiki Kulczyńskiej w galerii SIC! BWA Wrocław |
ARCHITEKTURA |
|
31 |
Jak ważne jest szkło w wieżowcach? Jak budować drapacze chmur? |
HISTORIA |
|
7 |
Całoszklana patera |
39 |
Mazowieckie Huty Leśne Szkła Gospodarczego Krzyżanowice: Dobrzyń – Huta Krzyżanowska |
PRZEMYSŁ |
|
25 |
Rozmowa z Stephanem Tahy dyrektorem generalnym Duravit AG |
34 |
Przemysł szklarski w Europie na rozdrożu Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
NAUKA |
|
44 |
Rozwój rynku pianki szklanej jako materiału izolacyjnego w przemyśle i budownictwie Andrzej Grzebielec |
49 |
Warunki zatarcia dla pary ciernej stal-tlenek chromu (Cr2O3) |
LUDZIE I MIEJSCA |
|
24 |
Elżbieta Greiner-Wrona Wspomnienie |
WDARZENIA |
|
22 |
Materiały Ogniotrwałe: wytwarzanie, metody badań, stosowanie XIX Międzynarodowa Konferencja Techniczno-Naukowa |
54 |
Gala Jubileuszowa z okazji 75-lecia działalności Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych (SITPMB) |
59 |
Szklarski krzyż. Historia hutników szkła. Życie polskich szklarzy Nowa publikacja Wiesławy Szydek |
62 |
2022 International Year of Glass Organizacja Narodów Zjednoczonych ustanowiła rok 2022 Międzynarodowym Rokiem Szkła |
W KAŻDYM WYDANIU |
|
66 |
Poradnik dla początkującego witrażysty |
67 |
Gorące w nauce |