Jak to jest, że piszesz wstępniak do pierwszego numeru w roku 2017 w końcu lutego? — zapytała koleżanka, gdy grzecznie przełożyłam spotkanie na inny termin… Pomyślałam wtedy: no tak, właściwie inne czasopisma życzenia noworoczne składały i informowały o planowanych zmianach w grudniu, a my? A my mamy inną tradycję i inne, zastane terminy wydawnicze. Zastane, czyli jakie? Takie, które istniały już wcześniej, a czy przez to gorsze? Na pewno nie, choć mogą wydawać się dziwne.
Tradycja jest ważna. Dlatego Redakcja podąża ścieżką wydeptaną przez ponad 80 lat i ma więcej czasu na przemyślenia. Może prawdziwie podsumować rok 2016 i pochwalić nasze rodzime wytwórnie płytek ceramicznych, których wartość produkcji w Polsce przekroczyła 0,5 mld euro, a ponad 40 proc. wyrobów trafiło na eksport (wg PAP). Polska – po Włoszech i Hiszpanii – jest trzecim producentem płytek ceramicznych w UE. Możemy być dumni.
Warto w tym miejscu podkreślić współpracę producentów z projektantami mody, co przełożyło się na międzynarodowe nagrody za design. Przy tej okazji polecam rozkładówkę z laureatami konkursu PERŁY CERAMIKI UE 2016.
Jeszcze słowo o zawartości numeru. Znajdą tu Państwo tak wnikliwe i rzetelne teksty jak ten o szkle antyrefl eksyjnym Elżbiety Żelazowskiej, czy tak praktyczne i użytkowe – jak ten przygotowany przez technologów z Ceramiki Paradyż w Opocznie. Wielbicielom nauk ścisłych i humanistycznych proponujemy sprawiedliwie po 2 artykuły.
Jeszcze jeden akapit na podsumowania i zapowiedzi. W roku 2016 przejechaliśmy dla Państwa 6067 km, by przeprowadzić 11 wywiadów i opisać wybrane wydarzenia z blisko pięćdziesięciu objętych przez nas patronatem. Konrad Ziółkowski, sekretarz redakcji, zakończy z nami współpracę
dokładnie dzień przed 1 kwietnia. Do grona autorów stałych rubryk w dziale Sztuka dołączyła Beata Bochińska, autorka książki Zacznij kochać dizajn.
Na zakończenie dodam, zupełnie jak w roku ubiegłym, uśmiechajmy się, bo uśmiech to taka krzywa, która wszystko prostuje. Niech to także stanie się naszą tradycją!
SZTUKA | ||||
47. Europejska ceramika artystyczna na Saskiej Kępie |
||||
NAUKA | ||||
6. Ocena czasu suszenia pierwszej i drugiej warstwy ceramicznej formy odlewniczej z wykorzystaniem kamery termowizyjnej 11. Porcelanowy ogród. Flora w ceramice europejskiej XVIII–XX w. 15. Szkło piankowe otrzymane na bazie popiołów lotnych ze spalania biomasy 18. Dekoracja ceramiczna w przestrzeni industrialnej – dawny browar „Brauerei Pfeifferhof Carl Scholtz” we Wrocławiu (1895–1910) |
||||
|
||||
PRZEMYSŁ | ||||
3. Lubimy wymyślać 24. Szkło antyrefleksyjne – podstawy, zastosowania,przykłady komercyjne 28. Dekoracje szklane. Wybrane aspekty montażu i użytkowania 32. Emocje i wiedzaDekoracje szklane. Wybrane aspekty montażu i użytkowania |
||||
HISTORIA | ||||
34. Założyciele manufaktur ceramicznych regionu lubelskiego w XVIII i XIX wieku 37. Karty z historii produkcji szkła płaskiego w 1000-letnim Sandomierzu |
||||
LUDZIE I MIEJSCA | ||||
40. Szklani świadkowie świetnego życia |
||||
WYDARZENIA | W każdym wydaniu | |||
|
||||