Neorenesansowa willa, w której znajduje się marmurowa fontanna została zbudowana w 1883 r. przez Hermanna Fränkla, jednego z synów Samuela Fränkla, założyciela fabryki tekstylnej „S. FrankelTischzeug-, Leinwald- Und Frottierfabrik” w Prudniku. Samuel i jego synowie należeli do elity intelektualnej Prudnika, odgrywając istotną rolę w rozwoju gospodarczym i przestrzennym miasta. Od 2007 r. budynek należy do Gminy Prudnik. Obecnie znajduje się w nim Prudnicki Ośrodek Kultur
Fontanna o wymiarach: 310×297×77 cm (średnica lustra 168 cm), pochodząca prawdopodobnie z początku XX w., znajduje się na pierwszym piętrze centralnego, niezwykle bogato zdobionego hallu willi. Została ona wmurowana w ścianę zachodnią, w miejscu pierwotnych drzwi do jednego z pomieszczeń. Ujęta jest w architektoniczne ramy – pilastry stanowiące dekoracje ściany hallu. Składa się z centralnie umieszczonej figury kobiety, stojącej na tle okrągłego lustra i pochylonej nad źródłem wody, która spływa do półokrągłej niecki wyłożonej szklaną mozaiką. Elementy te wpasowane są pomiędzy przyścienne pilastry, a ściany obłożone są bogato żyłkowanymi marmurowymi płytami w gamie ciepłych ugrów, oranżów i brązów. Szklaną nieckę flankują dwa marmurowe kwietniki. Postać kobieca ujęta en piede, lekko przegięta w talii, tak że część ramion i głowy zwrócona jest do widza en face. Jest ona lekko przechylona w kierunku spływu wody do niecki. Lewą rękę trzyma opartą na podstawie spływu wody. W prawej dłoni trzyma białą muszlę i przystawia ją do miejsca, z którego wypływa woda. Ubrana jest w brązową, mocno udrapowaną szatę w typie antykizującym, odsłaniającą ręce i nogi. Karnację ma jednolitą, złot
dr hab. Michał Matuszczyk |
dr Marta Sienkiewicz |
mgr Piotr Romiński |
||
Adiunkt na Wydziale Ceramiki i Szkła ASP we Wrocławiu. Obecnie zajmuje się badaniami starzeniowymi farb stosowanych do punktowania ceramiki metodą „na zimno”. |
Prowadzi Pracownię Witraży w Katedrze Konserwacji i Restauracji Ceramiki i Szkła. Projektuje i realizuje witraże świeckie i sakralne przeznaczone do określonych obiektów i wnętrz oraz niezależne witrażowe obiekty artystyczne. |
Wykładowca na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w Katedrze Konserwacji i Restauracji Ceramiki i Szkła. Zajmuje się ceramiką unikatową, rysunkiem, konserwacją i restauracją obiektów ceramicznych, odtwarza dawne sposoby wypału. | ||
mi.mat@wp.pl | msi@asp.wroc.pl | rominski@interia.pl |
STRESZCZENIE: |
W artykule przedstawiono przebieg prac konserwatorskich i restauratorskich przy fontannie z figurą kobiety na tle lustra z początku XX w., znajdującej się w rezydencji Hermanna Fränkla w Prudniku przy ul. Kościuszki 1A. Obiekt składa się z ujętej en piede lekko pochylonej fi gury kobiety trzymającej muszlę, z której wylewa się woda do niecki pokrytej mozaiką szklaną. Postać umieszczona jest na tle fazowanego okrągłego lustra oprawionego w mosiężne profile, w układzie charakterystycznym dla budowy witraży. Cała konstrukcja fontanny składa się m.in. z takich materiałów, jak: szkło, pozłacana mozaika szklana, mosiądz, mosiądz polichromowany, marmur. Materiały te stanowiły niezwykłe wyzwanie, stwarzając potrzebę poznania i opracowania na nowo technologii oraz nowatorskich metod ich konserwacji i restauracji. |
SUMMARY Conservation and restoration of the fountain with the fi gure shown against the background of a mirror in the Hermann Fränkel residential villa in Prudnik |
The article shows the process and results of conservation and restoration works on an early 20th century fountain in the Hermann Fränkel residential villa in Prudnik, Kosciuszki 1A Street. The object consists of a woman bending while pouring water from a shell onto a mosaic of glass, surrounded by glass with brass framing. The fi gure is shown against the background of a round, chamfered mirror. Within the mirror are a number of brass profi les, the construction of which resembles that used in stained glass. The entire structure consists of a number of materials including glass, gilded glass mosaic, brass, marble, metal plate as well as layers of paint.This variety of materials was challenging and needed technological study and trial, involving the most recent, as well as innovatory, conservation and restoration techniques. |
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma 1/2014. Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę i numery archiwalne. |