Artykuły naukowe

Karol Tichy twórca Pracowni Ceramiki ASP w Warszawie

Karol Tichy urodził się w 1871 r. w Bursztynie niedaleko Rohatyna. Po uzyskaniu matury rozpoczął studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz malarskie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Edukację kontynuował w Monachium i Paryżu oraz podczas licznych podróży po Europie. Mimo że z wykształcenia był malarzem i malarstwu oddawał się przez całe życie, zasłynął głównie jako projektant mebli, tkanin, ceramiki, a nawet witraży.

Był cenionym pedagogiem, propagatorem nauczania rzemiosł i sztuki stosowanej oraz jednym z twórców warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych (w 1932 r. przemianowanej na Akademię). Zasłynął jako autor nazwy i jeden z założycieli Spółdzielni Artystów „Ład”, która propagowała wprowadzenie do produkcji przedmiotów wyposażenia wnętrz zaprojektowanych przez artystów, profesorów i studentów szkół artystycznych. Karol Tichy zapisał się na kartach wielu dyscyplin polskiego rzemiosła artystycznego, czy też jak to się określa obecnie – wzornictwa przemysłowego. Szczególnie jednak wiele wniósł do rozwoju polskiej ceramiki.

Tichy zainteresował się ceramiką stosunkowo późno, bo dopiero w roku 1924 kiedy to objął kierownictwo nad pracownią ceramiki w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Wcześniej, w kompozycjach kilimów projektowanych przez artystę, które były tkane w czernichowskiej pracowni na początku XX w. pojawiły się motywy wazonów, jednak zachowanych przykładów jest niewiele i trudno je uznać za przejaw wcześniejszego zainteresowania ceramiką. Napisany przez Tichego artykuł Żart o skorupach opublikowany w czasopiśmie „Arkady” w maju 1937 r. ukazuje wiedzę artysty na temat historii europejskiej ceramiki i zbiorów muzealnych1. Artykuł zdradza również wiedzę w zakresie chemii ceramicznej nabytą niewątpliwie podczas pracy w SSP. Tichy był wielkim propagatorem idei odrodzenia rzemiosł, w tym także wprowadzenia nauczania rzemiosł w szkołach artystycznych. Jako wieloletni profesor Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie miał duży wpływ na kształtowanie programu studiów artystycznych. Objęcie przez niego pracowni ceramiki przyniosło wielki sukces uczelni i jej studentom. Stanowisko kierownika pracowni było zwieńczeniem pracy pedagogicznej i twórczej w dziedzinie rzemiosła artystycznego.

 

mgr Karolina Wolska
KarolinaDoktorantka, Wydział Nauk Historycznych i Społecznych, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, pracuje nad monograficzną rozprawą doktorską poświęconą twórczości Karola Tichego; członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki.
k.e.wolska@gmail.com

 

STRESZCZENIE:
Artykuł ukazuje dzieje i rozwój pracowni ceramiki, którą od 1924 r. do wybuchu wojny w 1939 r. prowadził Karol Tichy. Artysta był związany z Akademią Sztuk Pięknych od początku jej istnienia, propagował nauczanie sztuk stosowanych, dlatego też powstanie pracowni ceramiki było punktem zwrotnym w jego karierze pedagogicznej oraz własnej twórczości. Szkolna pracownia miała charakter głównie edukacyjny i naukowy, w związku z czym eksperymentowano nad formą, rodzajami szkliw i dekoracji. Niezwykły zapał Profesora i stawianie coraz to nowych zadań pozwoliły osiągnąć wysoki poziom prac. Niewątpliwie Pracownia Ceramiki ASP kierowana przez Tichego wykształciła najwybitniejszych polskich powojennych ceramików. Wśród nich byli m.in.: Julia Kotarbińska, Rudolf Krzywiec, Stanisław Ptaszyński, Wanda Golakowska.
SUMMARY Karol Tichy as the creator of the Ceramics Workshop at the Academy of Fine Arts in Warsaw
Article presents the history and development of the ceramics studio, which was led by Karol Tichy from 1924 until the outbreak of war in 1939. The artist was associated with the Academy since its inception, promoted the teaching of Decorative Art, and therefore the creation of pottery workshop was a turning point in his teaching career and his own work. The workshop was primarily educational in nature and science in a relationship, and then experimented with the form, types of glazes and decorations. Karol Tichy’s extraordinary enthusiasm and putting more and more tasks made achievement to a very high level of work possible and done. Undoubtedly, Academy of Fine Arts Ceramics Workshop led by Tichy has developed the most outstanding Polish postwar potters, among them were such artists as: Julia Kotarbińska, Rudolf Krzywiec, Stanislaw Ptaszyński, Wanda Golakowska.
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma 3/2013.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę i numery archiwalne.
Wróć
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności