Nasze tematy

Artykuły

Jak stać się kolekcjonerem porcelany, a nie jej zbieraczem? Poradnik dla początkujących kolekcjonerów. Cz. 2

Historyczna porcelana może być ozdobą naszego mieszkania, ale również dobrą inwestycją. O tym, gdzie kupować, o czym pamiętać i jak dbać o swoją kolekcję opowiadam w drugiej części poradnika.

O czym pamiętać? Mając już podstawową wiedzę o formach, dekoracjach i syngnaturach możemy zmierzyć się z dużą ilością dostępnych przedmiotów na rynku, tak aby wybrać tylko najlepsze obiekty do naszej kolekcji. Niestety musimy mieć świadomość, że szczególnie na początku naszej kolekcjonerskiej drogi łatwo możemy zostać wprowadzeni w błąd. Ocena porcelany jest procesem złożonym, możemy spotkać zarówno obiekt oryginalny z epoki, jak i jego późniejszą wersję wyprodukowaną w manufakturze. Dodatkowo spotyka się obiekty z epoki dekorowane w całości poza manufakturą (tzw. Hausmalerei) lub z domalowanymi elementami. Doskonałym przykładem jest talerz kwiatowy powstały w epoce, gdzie po dodaniu współcześnie kompozycji ptasiej sztucznie podniesiono jego wartość. Należy zaznaczyć, że część dekoracji Hausmalerei, szczególnie ta powstała w epoce, nie obniża wartości obiektu, a wręcz powoduje jej wzrost. Musimy również uważać na podróbki oraz obiekty wykonane w stylu (podobne do oryginału, ale z nieco inną sygnaturą). I tutaj rada dla zaczynających przygodę z porcelaną, aby dopiero na końcu identyfikacji obiektu patrzeć na sygnaturę, gdyż najłatwiej nią zmanipulować odbiorcę. Należy bardziej zwracać uwagę na jakość wykonania, formę, wady technologiczne z epoki czy kolory użytych farb (np. oczy na figurkach z XVIII w. zazwyczaj mają kolor brązowy, a w XIX w. niebieski). Należy jednak zaznaczyć, iż przeważająca większość sprzedawców jest bardzo rzetelna i kompetentna; gorzej, gdy zakupy robimy u przypadkowych osób, które najczęściej nieumyślnie mogą wprowadzić nas w błąd, dlatego dobrze jest zachować czujność.

Cały artykuł dostępny w nr 1/2024 "Szkła i ceramiki".  Zamów już teraz

 

Wróć
W najnowszym numerze
3 / 2024
linia Ceramiczne podróże prof. Ireny Lipskiej-Zworskiej cz. 2
linia Wielka czwórka i inni”. Wywiad z dr Barbarą Banaś
linia „Janina, Henryk, Anna. Ludzie i porcelana”
linia Rozwijamy rzeźbę ceramiczną
linia Dolnośląski Bolesławiec - ceramiczna stolica Polski
linia Ceramika do zadań specjalnych Modelarni Ceramicznej KOSAK
linia Kieliszek - historia na jednej nodze
linia Wytwórnia porcelany w Emilczynie na Wołyniu. Stan badań i znane przykłady wyrobów w polskich kolekcjach muzealnych
linia Plakiety porcelanowe w meblarstwie
linia Master class. Płytki ceramiczne – krok po kroku. Łukasz Klimek
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności