Metoda transferu grafiki na podłoża ceramiczne ma bogatą historię sięgającą przełomu XVIII i XIX wieku.
Krótki rys historyczny Porcelana, wynaleziona przez alchemika Johanna Friedricha Böttgera w 1709 r., stała się ekskluzywnym towarem, pożądanym przez władców europejskich dworów. Od początku do dekoracji misternych przedmiotów wykorzystywano grafiki jako wzory do malarskich kompozycji.
Kolejnym etapem związków grafiki z ceramiką była odkryta we Włoszech w XVIII w. metoda transferu obrazu graficznego na ceramikę, która została spopularyzowana w XIX w. w manufakturach w Anglii, przede wszystkim w regionie Staffordshire. Jednym z wynalazców transferware w Anglii był John Sadler, grafik, który obserwując dzieci przyklejające papier do ceramiki, zauważył, że to samo działanie można wykorzystać w technologii ozdabiania porcelany (1756 r.). Metoda ta nazwana transferware wykorzystywała matryce graficzne jako nośnik obrazu. Celem tych praktyk było przygotowanie większych ilości dekoracji do wypału.
Wraz z rozwojem technik druku metody przenoszenia obrazu na ceramikę uległy licznym przekształceniom. Obecnie powszechnie praktykowany jest system drukowania sitodrukiem, rzadziej drukiem cyfrowym.
Projekt artystyczno-badawczy: Transfer grafiki na porcelanę, realizowany w Pracowni Interdyscyplinarnej Technik Klasycznych w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, zmierza do odtworzenia XIX-wiecznej metody ozdabiania porcelany w warunkach współczesnego warsztatu graficznego.
Cały artykuł dostępny w nr 3/2023 "Szkła i ceramiki". Zamów już teraz
Przykłady artystycznych rozwiązań – twórczość Agnieszki Cieślińskiej
Agnieszka Cieślińska , Talerz Tulipan z cyklu Hortus, druk transferowy na porcelanę, porcelana – Anglia XIX w., średnica 27 cm,
+ revers, 2022 r., fot. A. Cieślińska
Agnieszka Cieślińska, talerz Peonia Re-incarnatio z cyklu Hortus,
druk transferowy na porcelanę, porcelana – Anglia XIX w.,
średnica 17 cm, 2022 r., fot. A. Cieślińska
Agnieszka Cieślińska, fragment kompozycji z wystawy W cieniu słowa
prezentowanej w Muzeum Zabawek w Karpaczu (na zdjęciu porcelana
z cyklu Hortus) fot. A. Cieślinska
Agnieszka Cieślińska, Talerz Nona cykl Hortus, druk Agnieszka Cieślińska, Talerz Lauda cykl Hortus, druk
transferowy na porcelanie, talerz T. Rathobone & CO, transferowy na porcelanie, talerz T. Rathbone & CO
wzór Flop Blue ETON, Anglia XIX w., średnica 26 cm, 2018 r. wzór Flow Blue ETON, Anglia XIX w., średnica 26 cm, 2018 r.
Fragment kompozycji z wystawy Alegorie i inne opowieści, Agnieszka Cieślińska,
Galeria Test w Warszawie, 2023 r. (na zdjęciu porcelana z cyklu Alegorie).
Fot. A. Cieślińska
Agnieszka Cieślińska, talerz Alegorie wyobrażone z cyklu Alegorie,
druk transferowy na porcelanę, porcelana – Miśnia XIX w.,
średnica 30 cm 2022 r., fot. A Cieślińska
Agnieszka Cieślińska, talerz Tempus Fugit z cyklu Alegorie, druk transferowy na porcelanę, średnica 28 cm, 2022 r. + revers,
fot. A. Cieślińska
Agnieszka Cieślińska, erwis porcelanowy z cyklu Alegorie, Zwariowany serwis, 2022 r., druk transferowy na porcelanie
z manufaktury Terre de Fer LG Friedland z przełomu XIX i XX w. Fot. A. Cieślińska.
Przykłady artystycznych rozwiązań – twórczość Kimby Frances Kerner
Kimba Frances Kerner, rzeźba i grafika Choleric (po lewej) i Melancholic (po prawej) z cyklu Temperamental Elements, akwatinta,
akwaforta, porcelana, wymiary 100 x 70 cm, 2019 r., fot. K. Kerner
Kimba Frances Kerner, rzeźba i grafika Phlegmatic (po lewej) i Sanguine (po prawej) z cyklu Temperamental Elements, akwatinta,
akwaforta, porcelana, wymiary: 100 x 70 cm, 2019 r., fot. K. Kerner
Kimba Frances Kerner, rzeźba i grafika The Red Sol (po lewej) i The Bird of Hermes Eats Its Wings(po prawej) z cyklu
Alchemia i Transformacja, grafika i druk transferowy na porcelanę, wymiary 100 x 70 cm., 2020 r. Instalacja,
Galeria u Dyplomatów MSZ Warszawa 2022 r., fot. K. Kerner
Kimba Frances Kerner, Rzeźba i grafika The Active Construction of Self-Narrative grafika i druk
transferowy na porcelanę 140 x 300 cm., 2021 r. Instalacja, Muzeum Śląskie w Katowicach,
TGP 2022 r., fot. Kimba Kerner
Kimba Frances Kerner, talerz Czarny druk transferowy na porcelanie, porcelana –
Anglia XX w., średnica 20 cm, 2023 r. Instalacja, Miejsce Projektów Zachęty 2023 r.,
fot. Ania Zagrodzka
Kimba Frances Kerner, talerz Zielony druk transferowy na porcelanie, porcelana –
Anglia XX w., średnica 30 cm, 2023 r. Instalacja, Miejsce Projektów Zachęty 2023 rok.,
fot. K. Kerner