Nasze tematy

Artykuły

Historyczna technologia w odniesieniu do współczesnych działań artystycznych. Spojrzenie na XVIII-wieczną metodę transferu obrazu graficznego na ceramikę.

Metoda transferu grafiki na podłoża ceramiczne ma bogatą historię sięgającą przełomu XVIII i XIX wieku.

Krótki rys historyczny Porcelana, wynaleziona przez alchemika Johanna Friedricha Böttgera w 1709 r., stała się ekskluzywnym towarem, pożądanym przez władców europejskich dworów. Od początku do dekoracji misternych przedmiotów wykorzystywano grafiki jako wzory do malarskich kompozycji.

Kolejnym etapem związków grafiki z ceramiką była odkryta we Włoszech w XVIII w. metoda transferu obrazu graficznego na ceramikę, która została spopularyzowana w XIX w. w manufakturach w Anglii, przede wszystkim w regionie Staffordshire. Jednym z wynalazców transferware w Anglii był John Sadler, grafik, który obserwując dzieci przyklejające papier do ceramiki, zauważył, że to samo działanie można wykorzystać w technologii ozdabiania porcelany (1756 r.). Metoda ta nazwana transferware wykorzystywała matryce graficzne jako nośnik obrazu. Celem tych praktyk było przygotowanie większych ilości dekoracji do wypału.

Wraz z rozwojem technik druku metody przenoszenia obrazu na ceramikę uległy licznym przekształceniom. Obecnie powszechnie praktykowany jest system drukowania sitodrukiem, rzadziej drukiem cyfrowym.

Projekt artystyczno-badawczy: Transfer grafiki na porcelanę, realizowany w Pracowni Interdyscyplinarnej Technik Klasycznych w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, zmierza do odtworzenia XIX-wiecznej metody ozdabiania porcelany w warunkach współczesnego warsztatu graficznego. 

Cały artykuł dostępny w nr 3/2023 "Szkła i ceramiki". Zamów już teraz

 

Przykłady artystycznych rozwiązań twórczość Agnieszki Cieślińskiej

    

Agnieszka Cieślińska , Talerz Tulipan z cyklu Hortus, druk transferowy na porcelanę, porcelana – Anglia XIX w., średnica 27 cm,
+ revers, 2022 r., fot. A. Cieślińska 

 

Agnieszka Cieślińska, talerz Peonia Re-incarnatio z cyklu Hortus,
druk transferowy na porcelanę, porcelana – Anglia XIX w.,
średnica 17 cm, 2022 r., fot. A. Cieślińska

 

Agnieszka Cieślińska, fragment kompozycji z wystawy W cieniu słowa
prezentowanej w Muzeum Zabawek w Karpaczu (na zdjęciu porcelana
z cyklu Hortus) fot. A. Cieślinska

 

    

Agnieszka Cieślińska,  Talerz Nona cykl Hortus, druk                                Agnieszka Cieślińska, Talerz Lauda cykl Hortus, druk 
transferowy na porcelanie, talerz T. Rathobone & CO,                               transferowy na porcelanie, talerz T. Rathbone & CO
wzór Flop Blue ETON, Anglia XIX w., średnica 26 cm, 2018 r.                   wzór Flow Blue ETON, Anglia XIX w., średnica 26 cm, 2018 r.

 

Fragment kompozycji z wystawy Alegorie i inne opowieści, Agnieszka Cieślińska,
Galeria Test w Warszawie, 2023 r. (na zdjęciu porcelana z cyklu Alegorie).
Fot. A. Cieślińska

 

Agnieszka Cieślińska,  talerz Alegorie wyobrażone z cyklu Alegorie,
druk transferowy na porcelanę, porcelana – Miśnia XIX w.,
średnica 30 cm 2022 r., fot. A Cieślińska

 

    

Agnieszka Cieślińska, talerz Tempus Fugit z cyklu Alegorie, druk transferowy na porcelanę, średnica 28 cm, 2022 r. + revers,
fot. A. Cieślińska

 

    

Agnieszka Cieślińska, erwis porcelanowy z cyklu Alegorie, Zwariowany serwis, 2022 r., druk transferowy na porcelanie
z manufaktury Terre de Fer LG Friedland z przełomu XIX i XX w. Fot. A. Cieślińska.

 

Przykłady artystycznych rozwiązań  twórczość Kimby Frances Kerner

 

    

Kimba Frances Kerner, rzeźba i grafika Choleric (po lewej) i Melancholic (po prawej) z cyklu Temperamental Elements, akwatinta,
akwaforta, porcelana, wymiary 100 x 70 cm, 2019 r., fot. K. Kerner

 

    

Kimba Frances Kerner, rzeźba i grafika Phlegmatic (po lewej) i Sanguine (po prawej) z cyklu Temperamental Elements, akwatinta,
akwaforta, porcelana,  wymiary: 100 x 70 cm, 2019 r., fot. K. Kerner 

 

    

Kimba Frances Kerner, rzeźba i grafika The Red Sol (po lewej) i The Bird of Hermes Eats Its Wings(po prawej) z cyklu 
Alchemia i Transformacja, grafika i druk transferowy na porcelanę, wymiary 100 x 70 cm., 2020 r. Instalacja,
Galeria u Dyplomatów MSZ Warszawa 2022 r., fot. K. Kerner 

 

Kimba Frances Kerner, Rzeźba i grafika The Active Construction of Self-Narrative grafika i druk
transferowy na porcelanę 140 x 300 cm., 2021 r. Instalacja, Muzeum Śląskie w Katowicach,
TGP 2022 r., fot. Kimba Kerner

 

Kimba Frances Kerner, talerz Czarny druk transferowy na porcelanie, porcelana –
Anglia XX w., średnica 20 cm, 2023 r. Instalacja, Miejsce Projektów Zachęty 2023 r.,
fot. Ania Zagrodzka

 

Kimba Frances Kerner, talerz Zielony druk transferowy na porcelanie, porcelana –
Anglia XX w., średnica 30 cm, 2023 r. Instalacja, Miejsce Projektów Zachęty 2023 rok.,
fot. K. Kerner

 

Wróć
W najnowszym numerze
3 / 2024
linia Ceramiczne podróże prof. Ireny Lipskiej-Zworskiej cz. 2
linia Wielka czwórka i inni”. Wywiad z dr Barbarą Banaś
linia „Janina, Henryk, Anna. Ludzie i porcelana”
linia Rozwijamy rzeźbę ceramiczną
linia Dolnośląski Bolesławiec - ceramiczna stolica Polski
linia Ceramika do zadań specjalnych Modelarni Ceramicznej KOSAK
linia Kieliszek - historia na jednej nodze
linia Wytwórnia porcelany w Emilczynie na Wołyniu. Stan badań i znane przykłady wyrobów w polskich kolekcjach muzealnych
linia Plakiety porcelanowe w meblarstwie
linia Master class. Płytki ceramiczne – krok po kroku. Łukasz Klimek
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności