Nasze tematy

Artykuły

Całokształtna patera

Szlifierska dekoracja patery składa się
z obwodowych wzorów geometrycznych
(łuków, siatek i gwiazd), rozmieszczonych
w podziale na osiem części. Główna zdobina
szlifów klinowych wgłębnych znajduje się na
zewnętrznej stronie talerza. Uzupełniająca
zdobina ze szlifów fasetowych płaskich jest
na zewnętrznej stronie uchwytu. Większość
warstwy czerwonej na spodzie talerza została
zdarta. Pozostałości kontrastują ze
szkłem bezbarwnym, pozwalając dostrzec
nawet drobną siatkę. Szkło rubinowe pozostawiono
na obramowaniu i w centrum patery,
w tym również we wnętrzu wysokiego
uchwytu, zwieńczonego przezroczystą kulą,
dającą przez fasetowanie złudzenie brylantu.
Szkło nabrało tu właściwości pryzmatycznych,
przepięknie rozszczepia światło, a całe
naczynie wręcz rozświetla stół.

Wróć
W najnowszym numerze
3 / 2024
linia Ceramiczne podróże prof. Ireny Lipskiej-Zworskiej cz. 2
linia Wielka czwórka i inni”. Wywiad z dr Barbarą Banaś
linia „Janina, Henryk, Anna. Ludzie i porcelana”
linia Rozwijamy rzeźbę ceramiczną
linia Dolnośląski Bolesławiec - ceramiczna stolica Polski
linia Ceramika do zadań specjalnych Modelarni Ceramicznej KOSAK
linia Kieliszek - historia na jednej nodze
linia Wytwórnia porcelany w Emilczynie na Wołyniu. Stan badań i znane przykłady wyrobów w polskich kolekcjach muzealnych
linia Plakiety porcelanowe w meblarstwie
linia Master class. Płytki ceramiczne – krok po kroku. Łukasz Klimek
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności