Tempo rozwoju lotnictwa w trakcie II wojny światowej było fenomenalnym zjawiskiem. Tak jak w przypadku pozostałych kluczowych technicznych środków walki z tego okresu – łodzi podwodnych, okrętów nawodnych i czołgów – losy całych narodów zależne były od ciągłego rozwoju technicznego ich konstrukcji przez głównych graczy politycznych.
PEŁNA WERSJA ARTYKUŁU DO POBRANIA / FULL- TEXT ARTICLE | ||
mjr USAF, dr Timothy Justin Bronder |
||
Rozpoczął służbę zawodową w 2003 roku, po ukończeniu z wyróżnieniem US Air Force Academy. Studiował na Uniwersytecie Oxfordzkim w Exeter College , jako pierwszy beneficjent programu Alberta Bart Holaday Scholarship. Pracę doktorską z astrofizyki obronił w 2006 roku. W lotnictwie amerykańskim służył jako fizyk, specjalizując się w badaniach nad technologią laserową, które zakończyły się rejestracją przez jego zespół patentu w Stanach Zjednoczonych. Następnie uzyskał licencję inżyniera lotniczo-doświadczalnego od US Air Force Test Pilot School w 2011 roku, po której latał jako Flight Test Engineer. Posiada doświadczenie z lotów testowych na 20 różnych typach samolotów, w tym na CV-22-Osprey. W 2013 roku został wybrany do programu Olmsted, w ramach którego rozpoczął badania historyczno-wojskowe na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. | ||
STRESZCZENIE: |
Zadaniem artykułu jest przeanalizowanie przemian zachodzących w konstrukcji kabin pilotów w brytyjskich samolotach myśliwskich w trakcie II wojny światowej. W czasie wojny najbardziej zaawansowane technicznie maszyny zostały gruntownie rozwinięte pod względem maksymalizacji osiągów i zwiększenia siły ognia. Jednakże, niedostateczną uwagę w badaniach poświęcono kwestii zachodzących równolegle przemian w budowie kabin pilotów, które okazały się jednym z ważniejszych aspektów technicznych, znacznie wpływającym na skuteczność bojową pilotów i szanse przeżycia w czasie lotów bojowych. Niniejszy artykuł wykaże, że głównymi czynnikami wpływającymi na rozwój kabin pilotów były zmieniające się postrzeganie charakteru wojny powietrznej, jak również coraz lepsze metody konstrukcyjne. Efektem tych przemian były nie tylko znaczne lepsze konstrukcje z końcowej fazy działań wojennych, lecz również nowe koncepcje w projektowaniu, z których korzystamy do dziś. |
SUMMARY Canopies for RAF fighter aircraf in World War II – design and influences |
This paper discusses the changes in the design of canopies for British fighter aircraft in World War II. During the war, the state of the art for these aircraft types underwent a major evolution in terms of performance and armament. Somewhat underappreciated is the corresponding development of canopy designs, which proved to be a critical component in terms of pilot effectiveness and survivability. It will be shown that this development was influenced by the evolving perspective on the nature of the aerial warfare as well as improved construction methods. This resulted in not only massively improved designs at the end of the war, but also in establishing new concepts which are still in use today. |
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę i numery archiwalne |