Twórczość Barbary Trzybulskiej to fascynujący most łączący dziedzictwo ceramicznego medium z nowatorskimi poszukiwaniami artystycznymi; miejsce, gdzie literatura i ceramika przenikają się wzajemnie, gdzie zaciera się granica między ceramiką a malarstwem.
Artystka urodziła się w Polanicy-Zdroju w 1970 roku, studiowała na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu pod kierunkiem profesorki Krystyny Cybińskiej. Lata spędzone na uczelni, gdzie pracowała głównie w surowym szamocie, oraz wynikające z tego ograniczenia skłoniły ją do poszukiwania nowych form wyrazu, co ukształtowało jej późniejszą twórczość. Po studiach Barbara mieszkała we Wrocławiu, poszukiwała swojego miejsca, brała udział w plenerach „Porcelana Inaczej” organizowanych w dolnośląskich fabrykach porcelany z tak zwanego „Białego zagłębia”, a także korzystała z gościnności tych zakładów indywidualnie. „Białe zagłębie” to historyczna nazwa obszaru na Dolnym Śląsku, który kiedyś stanowił centrum przemysłu porcelanowego, skupiając fabryki takie jak Książ, Krzysztof, Wałbrzych oraz Karolina. Choć żaden z zakładów już nie funkcjonuje, nazwa ta wciąż przypomina o bogatym dziedzictwie ceramicznym regionu i o erze, gdy tradycja produkcji porcelany była symbolem lokalnej kultury przemysłowej.
Podczas plenerów i nie tylko, fabryki te udostępniały artystom swoje przestrzenie, infrastrukturę oraz materiały. To tam Barbara zaczęła traktować porcelanę niemal jak glinę, przekraczając tym samym granice narzucone przez ceramiczne technologie i otwierając sobie drogę do nieograniczonej eksploracji kształtów, faktur oraz barw, która do dziś nadaje jej pracom szczególny i nowatorski charakter. Barbara Trzybulska w swojej pracy łączy precyzyjną technikę z ogromną wrażliwością malarską. Nie interesują jej wyłącznie technologiczne możliwości ceramiki – nie poddaje się sztywno narzuconym schematom, unikając zarówno przesadnego użycia szkliw, jak i surowości szamotu. W jej pracowni króluje osobisty język barw, który osiąga dzięki własnoręcznie przygotowywanym angobom, tlenkom i barwnikom.
Cały artykuł dostępny jest w nr 1/2025 "Szkła i ceramiki". Zamów już teraz
Zdjęcie: Łódka, 2024, Fot. Barbara Trzybulska