Nasze tematy

Artykuły

Nowe Muzeum Ceramiki w Bolesławcu

Katarzyna Jasiołek

Historyczne wnętrza i nowoczesna ekspozycja prezentująca obiekty, które opowiadają historię bolesławieckiej ceramiki – od średniowiecza do dzisiaj. Miasto ceramiki ma w końcu skarbiec – nietypowy, bo otwarty dla każdego.

3 kwietnia 2024 r. miało w Bolesławcu miejsce długo wyczekiwane otwarcie nowej siedziby Muzeum Ceramiki w dawnym pałacu Pücklera przy ulicy Zgorzeleckiej 28/29. Wieńczyło ono projekt „Polska i Norwegia na Europejskim Szlaku Ceramiki: włączenie Bolesławca i Porsgrunn do międzynarodowej sieci współpracy miast o tradycjach ceramicznych”. Jego początek przypadł na 2021 rok, a partnerami przedsięwzięcia były Gmina Miejska Bolesławiec, Telemark Museum w Skien oraz Muzeum Ceramiki.

Lokalowe roszady Obecna bryła Pałacu Pücklera to efekt przebudowy, która miała miejsce w 1857 roku. Powstała trójskrzydłowa budowla na planie zbliżonym do litery U z wieżą, a całość utrzymana była w stylistyce neogotyckiej. Pałacyk zmieniał właścicieli, w 1920 roku kupił go magistrat Bolesławca i poddał przebudowie na potrzeby Domu dla Młodzieży, czytelni i biblioteki. Na początku lat trzydziestych mieściła się tutaj szkoła sportowa, a po kolejnej przebudowie w 1936 roku – szkoła dowódców oddziałów Służby Pracy Rzeszy (RAD – Reichsarbeitsdienst). Od 1942 roku budynek pełnił funkcję lazaretu. Po wojnie należał do miasta, a w ostatnich latach przed przebudową – do Powiatowego Zespołu Szkół i Placówek Specjalnych w Bolesławcu. Dzieje budynku ilustrują zmiany historyczne i polityczne, jakie zachodziły w Bolesławcu.

 

Cały artykuł dostępny jest w nr 3/2024 "Szkła i ceramiki".  Zamów już teraz
 

Zdjęcie: Wazony projektu Bronisława Wolanina, w szkliwach Andrzeja Skowrońskiego. Autor zdjęcia: Janusz Moniatowicz

 

Wróć
W najnowszym numerze
4 / 2024
linia Szklany świat Petera Bremersa - wywiad
linia „Świat opisuję poprzez sztukę”. Profesor Przemysław Lasak
linia Powstające w płomieniu. Szkło Katarzyny Krej
linia Wywiad z hiszpańskim ceramikiem Alberto Bustosem
linia Romana Kaszczyc z Barlinka – ceramiczka i malarka
linia Delft. Błękit na każdym kroku
linia Gdańska Grupa Ceramiczna Nie/Wypaleni
linia Miasteczko glinianych ptaszków
linia Solo i w duecie. Wielogłos artystycznych postaw
linia Master class. Od eksperymentu do patentu: Moja droga do innowacji w sztuce witrażu
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności