Nasze tematy

Artykuły

Master Class. Od eksperymentu do patentu: Moja droga do innowacji w sztuce witrażu

Tekst: dr Sylwia Zdzichowska

W świecie sztuki witrażu opracowanie nowych metod i podejść to nie lada wyzwanie. Moja podróż do stworzenia innowacyjnej techniki nadawania farby witrażowej na szkło była pełna żmudnych czynności związanych z dopracowywaniem techniki oraz licznych wyzwań. Przez lata badań i eksperymentów udało mi się opracować metodę, która niedawno została uhonorowana patenetem przez Urząd Patentowy RP.

Pionierska technika
Proces tworzenia mojej metody był pełen prób i błędów. W latach 2019–2022 wykonałam ponad trzysta próbek na szklanych płytkach o rozmiarze 9,5 x 7,5 cm. Pracowałam z różnymi mediami, aby znaleźć idealne proporcje i składniki, które pozwolą na precyzyjne przenoszenie wzorów. Kluczowym elementem mojego podejścia było wykorzystanie wydruku laserowego jako matrycy. 

Zalety nowej metody
Nowatorska technika, którą opracowałam, wyróżnia się na tle innych metod swoją dostępnością i prostotą. W przeciwieństwie do bardziej skomplikowanych technik, takich jak sitodruk czy bezpośredni druk na szkle, moja metoda nie wymaga specjalistycznego sprzętu. To otwiera drzwi dla szerokiego grona twórców – od profesjonalnych artystów po amatorów działających w małych pracowniach.

Jednym z wyjątkowych aspektów tej techniki jest możliwość przenoszenia wzorów na nierówne powierzchnie szklane. Ta cecha umożliwia tworzenie unikalnych, trójwymiarowych instalacji i witraży, które trudno byłoby osiągnąć przy użyciu innych metod. Technika ta jest również wszechstronna, pozwalając na realizację zarówno monochromatycznych, jak i wielokolorowych projektów. Poprzez odpowiednie nawarstwianie i wypalanie, można uzyskać skomplikowane kompozycje z zachowaniem zadowalającej precyzji.

Tradycja i innowacja
​Co więcej, opracowana przeze mnie technika nie wyklucza możliwości łączenia jej z tradycyjnymi metodami, takimi jak malowanie pędzlem czy laserunek. Pozwala to na płynne łączenie klasycznego rzemiosła z nowoczesnymi metodami, co może inspirować do tworzenia nowych form wyrazu artystycznego. 

Cały artykuł dostępny jest w nr 4/2024 "Szkła i ceramiki".  Zamów już teraz  

Zdjęcie: Matka Ziemia, sitodruk, szkło, 80 x 60 cm, 2019

Wróć
W najnowszym numerze
4 / 2024
linia Szklany świat Petera Bremersa - wywiad
linia „Świat opisuję poprzez sztukę”. Profesor Przemysław Lasak
linia Powstające w płomieniu. Szkło Katarzyny Krej
linia Wywiad z hiszpańskim ceramikiem Alberto Bustosem
linia Romana Kaszczyc z Barlinka – ceramiczka i malarka
linia Delft. Błękit na każdym kroku
linia Gdańska Grupa Ceramiczna Nie/Wypaleni
linia Miasteczko glinianych ptaszków
linia Solo i w duecie. Wielogłos artystycznych postaw
linia Master class. Od eksperymentu do patentu: Moja droga do innowacji w sztuce witrażu
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności