Nasze tematy

Artykuły

Kolisty talerz szklany z grawersko-malarskim zdobieniem w stylu Jodhpur

Szklane talerze z bardzo bogatą, złożoną, staroindyjską dekoracją w technice Jodhpur występują niezmiernie rzadko, zarówno w handlu antykwarycznym, jak również w zbiorach muzealnych. Jest to niewątpliwie rarytas muzealny.

Nazwa stylu Jodhpur pochodzi od prowincji indyjskiej, podbitej w odległej przeszłości przez Arabów. W zajętych przez nich prowincjach Jodhpur i Bidri zakazane zostały ulubione przez Hindusów dekoracje figuralne. Obie prowincje zaprezentowały w roku 1862 w Londynie, na Drugiej Wielkiej Wystawie Światowej, naczynia miedziane z emaliową dekoracją ornamentalno-kwiatową. Były one inspiracją dla twórców do przeniesienia tej techniki na materiał szklany. W Anglii do dziś obowiązuje nazwa stylu Bidri. W roku 1883 Fritz Friedrich Wilhelm Heckert (1837–1887) po raz pierwszy prezentował szklane talerze ze zdobiną w stylu Jodhpur na Wystawie Rzemiosł Artystycznych w Jeleniej Górze. Potwierdza to katalog z tej wystawy. Fritz Heckert nie posiadał własnej huty szkła, tylko rafinerię szklarską, dlatego wyroby szklane wytwarzała na jego zamówienie huta szkła hrabiego Schaffgotsch’scha „Josephine” w Szklarskiej Porębie.

Opis podstawowej technologii wytwórczej

Szkło bezbarwne, kryształowe, potasowo-sodowo-wapniowo-nisko-ołowiowo-krzemianowo-krzemiankowe. Masa szklana była odbarwiana braunsztynem oraz trójtlenkiem antymonu, a klarowana arszenikiem. Płomieniowy wytop ciekłej bezbarwnej masy szklanej z sypkiego surowcowego zestawu prowadzono monocyklowo w otwartej ceramicznej donicy, stojącej we wnętrzu komory wytopowo-wyrobowej pieca szklarskiego.

Cały artykuł dostępny w nr 2/2024 "Szkła i ceramiki".  Zamów już teraz

Wróć
W najnowszym numerze
4 / 2024
linia Szklany świat Petera Bremersa - wywiad
linia „Świat opisuję poprzez sztukę”. Profesor Przemysław Lasak
linia Powstające w płomieniu. Szkło Katarzyny Krej
linia Wywiad z hiszpańskim ceramikiem Alberto Bustosem
linia Romana Kaszczyc z Barlinka – ceramiczka i malarka
linia Delft. Błękit na każdym kroku
linia Gdańska Grupa Ceramiczna Nie/Wypaleni
linia Miasteczko glinianych ptaszków
linia Solo i w duecie. Wielogłos artystycznych postaw
linia Master class. Od eksperymentu do patentu: Moja droga do innowacji w sztuce witrażu
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności