Nasze tematy

Artykuły

Jak stać się kolekcjonerem porcelany, a nie jej zbieraczem? Poradnik dla początkujących kolekcjonerów.

Marek Kruczek

 

Kolekcjonowanie ceramiki, a szczególnie porcelany nie jest łatwe, wymaga bowiem nie tyle odpowiednich zasobów środków finansowych, co odpowiedniego poziomu samozaparcia i wytrwałości w zakupach.

Udając się na giełdy staroci, przeglądając portale sprzedażowe czy grupy facebookowe, bombardowani jesteśmy niezliczoną ilością pięknych form i dekoracji, którym trudno szczególnie na początku się oprzeć. Okazje, promocje, programy telewizyjne, chwaliposty czy nawet wystawy muzealne sprawiają, że zaczynamy przychylniej patrzeć na coraz to inne kierunki. A jest ich co niemiara: porcelana saska, angielska, francuska, czeska, nasza rodzima polska czy dalekowschodnia. Wszystkie te kierunki mają dodatkowo niezliczone ilości manufaktur, form i dekoracji. I jak tu zachować konsekwencję? Jak z powodzeniem tworzyć kolekcję? Oto kilka porad kolekcjonera, który z czasem stał się antykwariuszem.

Skąd czerpać wiedzę?

Początki przygody z porcelaną muszą być eklektyczne, czyli przedstawiać mieszaninę stylów i form. Kupując to, co nam się podoba wyrabiamy własny gust, zagospodarując przy okazji wolne wolne półki i regały. Z biegiem czasu w naszym mieszkaniu zaczyna brakować miejsca, zakupy stają się coraz bardziej wyszukane, a my coraz bardziej wybredni. To oddala nas od zbieracza, a przybliża do kolekcjonera. Jednak aby do tego doszło, musimy bezwzględnie rozwijać naszą świadomość i zdobywać jak największą wiedzę. Świadomość tego na co patrzymy, najszybciej zyskamy odwiedzając muzea. Im większe, tym lepsze. 

Cały artykuł dostępny w nr 4/2023 "Szkła i ceramiki". Zamów już teraz

 

Wróć
W najnowszym numerze
4 / 2024
linia Szklany świat Petera Bremersa - wywiad
linia „Świat opisuję poprzez sztukę”. Profesor Przemysław Lasak
linia Powstające w płomieniu. Szkło Katarzyny Krej
linia Wywiad z hiszpańskim ceramikiem Alberto Bustosem
linia Romana Kaszczyc z Barlinka – ceramiczka i malarka
linia Delft. Błękit na każdym kroku
linia Gdańska Grupa Ceramiczna Nie/Wypaleni
linia Miasteczko glinianych ptaszków
linia Solo i w duecie. Wielogłos artystycznych postaw
linia Master class. Od eksperymentu do patentu: Moja droga do innowacji w sztuce witrażu
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności