Ideą opracowania autorskiej koncepcji akustycznego modułu ceramicznego było zaprojektowanie systemu modułów ceramicznych, które będą kształtować akustykę wnętrza. Myśl przewodnią projektu stanowiło plastyczne kreowanie przestrzeni wraz z kształtowaniem własności akustycznych pomieszczenia.
Projektowaniu przestrzeni towarzyszy myślenie dwukierunkowe: wizualne, nastawione na indywidualizację przestrzeni, i funkcjonalne, zapewniające komfort akustyczny pomieszczeń. Dzięki takiemu podejściu można kształtować akustykę wnętrza, począwszy od fazy koncepcyjnej, i dostosować własności akustyczne pomieszczenia do jego funkcji.
Przedstawiony w pracy system akustycznych modułów ceramicznych został zaprojektowany dla wnętrza sakralnego. Wybrany obiekt to dolny kościół Chrystusa Króla w Poznaniu, którego wnętrze wymaga nowego wystroju. Prace nad modułem poprzedziły badania akustyczne kościoła, tak aby określić jego warunki akustyczne.
PEŁNA WERSJA ARTYKUŁU DO POBRANIA | ||
dr Klaudia Grygorowicz-Kosakowska | ||
Artysta rzeźbiarz. Absolwentka Wydziału Malarstwa, Grafiki i Rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu; dyplom z zakresu rzeźby w Pracowni prof. Józefa Kopczyńskiego. W 2010 r. obroniła doktorat na wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej. Od 2001 r. pracownik Katedry, Rysunku, Malarstwa, Rzeźby i Sztuk Wizualnych Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej. Zajmuje się rzeźbą, medalierstwem i ceramiką funkcjonującą w kontekście architektury. | ||
klaudia.grygorowicz-kosakowska@put.poznan.pl | ||
dr inż. arch. Anna Sygulska | ||
Adiunkt na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej. Jej praca naukowa dotyczy akustyki architektonicznej, a obszar badań obejmuje w szczególności problematykę akustyki sal koncertowych, teatrów operowych i kościołów. Prowadzi badania obiektów istniejących za pomocą aparatury akustycznej, jak również wykonuje symulacje własności akustycznych pomieszczeń za pomocą specjalistycznego oprogramowania. | ||
anna.sygulska@put.poznan.pl |
STRESZCZENIE |
Zaprezentowano autorski pomysł ceramicznego systemu modułowego. Projekt wykonano dla konkretnego wnętrza sakralnego w celu poprawy własności akustycznych i wizualnych. W ramach systemu zaprojektowano dwanaście modułów o własnościach akustycznych odpowiednio odbijających, rozpraszających i pochłaniających dźwięk. Modułowy system ceramiczny stanowi spójną koncepcję plastyczną, zapewniającą możliwość płynnego przejścia w obrębie systemu pomiędzy kształtkami o różnych własnościach akustycznych. Charakter projektowanego systemu ceramicznego został dostosowany do sakralnego wnętrza, przyjmując za motyw płomień. W pracy przedstawiono proces projektowania systemu, począwszy od badań akustycznych, przez linearny projekt, uszczegółowienie koncepcji, wykonanie modeli, aż po całościowy projekt wnętrza. |
SUMMARY Adaptation of a sacred interior with acoustic ceramic modules |
The paper presents the authors’ own idea of a module ceramic system. The design was prepared for a specific sacred interior in order to improve acoustic and visual properties. The system includes twelve modules with sound reflective, diffusive and absorptive acoustic properties, respectively. A module ceramic system is a consistent artistic concept which ensures a fluent transition within the system between its modules with different acoustic properties. The character of the designed acoustic system was adjusted to the sacred interior with a flame as its motive. The paper presents the designed system, from acoustic investigations, to the linear design, details of the concept, and preparations of modules to the complete design of the interior. |
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę i numery archiwalne |