rys 9

Ceramika kultury Nasca

Kultura Nasca rozwijała się w rejonie południowej części wybrzeża peruwiańskiego w latach około 1-700 n.e. Ten pustynny obszar ograniczony jest ze strony wschodniej przez przedgórze Andów, z zachodniej zaś – przez Ocean Spokojny. Rzeki przepływające przez ten rejon oraz podziemne zasoby wodne umożliwiały rozwój rolnictwa irygacyjnego. Lud Nasca uprawiał również myślistwo i rybołówstwo.

Poprzedniczką kultury Nasca na tym obszarze była kultura Paracas, słynąca ze wspaniałych tkanin. Kultura Nasca z kolei znana jest przede wszystkim z pięknej kolorowej ceramiki oraz olbrzymich rysunków naziemnych, czyli geoglifów.

Lud Nasca zamieszkiwał głównie małe osady (wielkości od 1 do kilku ha), choć badacze natrafili też na nieco większe ośrodki interpretowane jako centra administracyjne i siedziby wodzów. Znane jest również stanowisko ceremonialne zwane Cahuachi. Uważano, że było to duże miasto-stolica, jednakże w wyniku dokładnych prac badawczych okazało się, że było to puste centrum ceremonialne zasiedlane jedynie okresowo podczas świąt oraz – będące celem pielgrzymek.

Niektórzy badacze przypuszczają, że stanowisko to mogło się rozciągać nawet na powierzchni >20 km2. Na obszarze tym znajdowało się ponad 40 świątyń budowanych z cegły mułowej adobe oraz obszerne place, na których gromadzili się ludzie podczas obrzędów. W Cahuachi odkryto także liczne dary ofi arne, w tym: potłuczone ceramiczne fletnie Pana, tkaniny, naczynia, pióra ptaków oraz ofi ary ze zwierząt, takich jak lamy i świnki morskie.

 

mgr Marek Łasisz
Marek ŁasiszArcheolog, kulturoznawca, doktorant na Uniwersytecie Warszawskim, specjalizuje się w kulturach starożytnej Ameryki, uczestniczył w badaniach wykopaliskowych w Polsce oraz w Peru.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

STRESZCZENIE:
W artykule autor opisuje ceramikę kultury Nasca, która rozwijała się w rejonie południowej części wybrzeża peruwiańskiego w okresie około 1-700 n.e. Ceramicy z tego dawnego indiańskiego społeczeństwa za pomocą prostych technik stworzyli niezwykle barwne i kunsztownie wykonane naczynia. Wyroby te zostały ozdobione za pomocą zastosowania różnokolorowych angob. W działalności tej garncarze z kultury Nasca osiągnęli mistrzostwo, któremu nie dorównała żadna inna kultura z tego obszaru. W artykule opisano proces wytwarzania oraz ozdabiania naczyń. Omówiono również sceny i wizerunki umieszczone na ceramikach.
SUMMARY The Ceramics of the Nasca Culture
In the article the author describes the ceramics of the Nasca culture which developed on the southern Peruvian coast in the period of approximately A.D. 1-700. The ceramists of this ancient Indian society created extraordinarily colorful and masterfully made vessels with the use of simple techniques. The wares were decorated with the use of multicolor slips. The ancient Nasca potters achieved in this activity mastery which wasn’t surpassed by any other culture from this area. In the article the process of vessels production and decoration was described. Scenes and images which were depicted
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma 4/2013.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę i numery archiwalne.

ISSN 0039-8144

Informujemy, że w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie cookies. więcej informacji...